Sökning: "Organisation Frirum"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden Organisation Frirum.

  1. 6. Stunden med hunden: En kvalitativ studie kring några lärares och specialpedagogers uppfattningar om sociala tjänstehundar i skolverksamhet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christina Olsson; Marie Palm; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfteSyftet med studien var att undersöka några lärares och specialpedagogers uppfattningar rörande organisation och användande av sociala tjänstehundar för elever i behov av särskilt stöd, utifrån grund- och grundsärskolans uppdrag.Teori Kunskapssynen i studien kopplas till det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 7. Ställföreträdare, tillrättaläggare och lärare : Om elevassistenters roll på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Orrvad; [2017]
    Nyckelord :Elevassistent; elevassistans; frirum; multiprofessionell organisation; dilemmaperspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utifrån en hermeneutisk ansats öka kunskapen om elevassistenters och lärares uppfattning om vilken roll elevassistenter på högstadiet har, och på vilka sätt elevassistans som särskilt stöd kan förstås. Tidigare forskning har visat att såväl elevassistenters roll som ansvarsfördelningen mellan elevassistenter och lärare är otydlig och att elevassistenter inte sällan har arbetsuppgifter av pedagogisk karaktär. LÄS MER

  3. 8. Varför gör vi som vi gör? - En studie av organisationen kring nyanländas utbildning på Språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Olander; [2016]
    Nyckelord :nyanlända elever; organisation; systemteori; språkintroduktion; frirum;

    Sammanfattning : Olander, Maria (2016). Varför gör vi som vi gör? En studie av organisationen kring nyanlända elevers utbildning på Språkintroduktion. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp.Studien kan bidra till att lyfta fram organisationens betydelse för de nyanlända elevernas lärande. LÄS MER

  4. 9. Validering till förskolelärare. Några institutioners syn på bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jerker Lundbäck; [2014-03-28]
    Nyckelord :förskollärarprogram; reell kompetens; validering;

    Sammanfattning : Syfte: Universitet och högskolor som erbjuder förskollärarprogram har olika syn på bedömning av reell kompetens och utbildning till förskollärare genom validering. Skillnader förekommer vid tillträdeskrav och även vid utformningen av utbildningsprogram-men. LÄS MER

  5. 10. Att leda i lag

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lars-Torgny Lasson; [2011]
    Nyckelord :arbetslag; frirum; fördelat ledarskap; förskola; gemensamt ledarskap; rektor; skola; skolledning; teamledning; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvalitativ intervjustudie av fyra skolledare medgemensamt ansvar för verksamhet från förskola till årskurs nio. Syftet medundersökningen är att låta några skolledare i en teamorganisation beskriva sinverksamhet ur några olika perspektiv. LÄS MER