Sökning: "Organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 10352 uppsatser innehållade ordet Organisation.

  1. 1. Organisationers Beaktande av överensstämmelse mellan personliga egenskaper och organisationskultur vid rekrytering av business controllers: - En kvalitativ studie gjord utifrån en rekryteringskontext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Diana Hikmat; Lydia Tullsten; [2019-04-09]
    Nyckelord :Organizational culture; person organization fit; person organization fit in recruitment; qualities of a controller;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Tidigare studier rörande person-organisation fit vid rekryteringär få, varför det anses aktuellt att vidare undersöka detta. Det finns även en avsaknadi redan befintlig litteratur rörande controlleryrket där man inte tittat på huröverensstämmelse mellan organisationskultur och personliga egenskaper hos en businesscontroller påverkar organisationernas beslut vid rekrytering. LÄS MER

  2. 2. Ett socialt investeringsperspektiv

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Linnéa Oom; [2019-03-19]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte med den här studien är att bidra till en ökad förståelse för vad ett socialt investeringsperspektiv innebär och vilken betydelse det har för hur offentliga policyer utformas. I studien sätts de sociala investeringsfonder som under senare tid kommit att bli ett allt vanligare förekommande fenomen i svenska kommuner i fokus. LÄS MER

  3. 3. WE DON’T ALWAYS MARCH STRAIGHT - En kvalitativ undersökning om hbtqi-personers förtroende för den svenska Försvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hanna Bodell; Angelika Knutsson; [2019-03-14]
    Nyckelord :Hbtqi; förtroende; Försvarsmakten; reklam; marknadsföring; genus; organisationskultur; intervju; pink washing; maskulinitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad respondenterna som definierar sig inom hbtqi-begreppet anser om den svenska Försvarsmaktens pridekampanjer, samt om de upplever att kampanjerna har haft någon påverkan på deras förtroende för den svenska Försvarsmakten och i så fall om det lett till ökat eller minskat förtroende. Teori: Maskulinitetsteori, genusteori, förtroendeteori. LÄS MER

  4. 4. LESS IS MORE - en organisationsteoretisk studie om arbetstidsförkortning och friskvård i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Ahlin; [2019-02-18]
    Nyckelord :Förskola; Arbetstidsförkortning; Friskvård; Skolutveckling; Kvalité; Organisationsteori;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att utveckla kunskap om, och i så fall på vilket sätt försöket har påverkat förskolans verksamhet och personalens hälsa. Frågeställningar:Vilka hälsoeffekter hos personalen synliggörs i försöket?Hur påverkas förskolans verksamhet av försöket och hur kan detta förstås i ett kvalitéts- och skolutvecklingsperspektiv?Teori:Studien utgår från ett socialkonstruktivistiskt förhållningssätt samt ett nyinstitutionellt perspektiv på organisationer. LÄS MER

  5. 5. Med sikte på att attrahera kompetens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alice Karlsson; [2019-02-07]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; översättningsteori; arbetsgivarvarumärke; offentlig sektor; kommun; varumärkesarbete; marknadsföring; översättningsregler; kontextualisering; idé;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att få förståelse för hur idén om att kommunicera strategiskt kring arbetsgivarvarumärket har översatts i kommunen, enligt de respondenter som intervjuatsTeori: ÖversättningsteoriMetod: Kvalitativa djupintervjuerMaterial: Sju stycken djupintervjuer med medarbetare från olika kommunikations- och HR- avdelningar i kommunenResultat: Respondenterna upplever det som självklart för kommunen att arbeta med strategisk kommunikation kring arbetsgivarvarumärket. De menar att kommunen behöver synas och kommunicera vad de kan erbjuda för att attrahera kompetens och uppnå deras övergripande samhällsuppdrag. LÄS MER