Sökning: "Organisationskultur och pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden Organisationskultur och pedagogik.

  1. 1. Barrärer mot kunskapsdelning i en nätverksorganisation : Aktörers perspektiv på kunskapsdelning i en nätverksorganisation

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Philip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsdelning; information; kommunikation; kunskapsbarriärer; nätverksorganisation; organisationskultur; informationshantering.;

    Sammanfattning : This study focuses on Knowledge management and knowledge sharing. The purpose is to examine potential barriers for knowledge sharing in a specific organization. The barriers will be from the perspective of actors in a specific network. LÄS MER

  2. 2. “Det låter som en liten klyscha, men det ligger mycket bakom det.” : En case-studie om organisationskultur i offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Siljedahl; Emmy Westin; [2023]
    Nyckelord :organizational culture; public service motivation; the competing values framework; public sector; leadership; organisationskultur; public service motivation; the competing values framework; offentlig sektor; ledarskap;

    Sammanfattning : This study aims to shed light on the relationship of organizational culture in practice and as it is portrayed in written policy. A case study was conducted by examining the culture of the coworkers from one unit. Data was collected through interviews and reading official policy documents. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogen i förskoleutvecklande systematiskt kvalitetsarbete : En analys av rektorers gestaltningar av specialpedagogens roll

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jenny Florén; Alexandra Harrysson; [2023]
    Nyckelord :Dramaturgiskt perspektiv; förskola; gestaltning; organisationskultur; rektor; specialpedagog; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från förskolan vilken saknar tradition när det gäller att ha tillgång till specialpedagog. Frånvaron av professionen i såväl skollag som läroplan får konsekvensen att det blir den omgivande kontexten som påverkar konstruktionen av den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Employer branding: En fenomenografisk studie om Malmö stads arbete med att attrahera och behålla personal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Jenny Warnberg Richter; Anna Inghardt; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Extern employer branding; Intern employer branding; Tillitsbaserat ledarskap; Work-life balance; Organisationskultur; Intern rörlighet; Kompetensutveckling; Lärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Arbete med employer branding har blivit allt viktigare som ett resultat av globaliseringen. Arbetsgivare behöver profilera sitt erbjudande på ett effektivt sätt, då både potentiella och befintliga medarbetare har fler möjligheter på arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. Att organisera specialpedagogisk verksamhet : En intervjustudie om hur rektorer beskriver arbetet med specialpedagogiska praxisgemenskaper och autonomi i grundskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elsa Friedrich Eklund; [2022]
    Nyckelord :communities of practice; autonomy; organizational culture; principal; SENCO; special needs education practice; praxisgemenskaper; autonomi; organisationskultur; specialpedagogisk verksamhet; rektor; specialpedagog;

    Sammanfattning : Principals within the Swedish school system have a rather extensive mission, where they lead the inner work of the school, including the organization of how the school work with special needs education. With that said, principals play a very important part when it comes to creating communities of practice, a practice where the pedagogues can participate according to culture standards and within special activities in relation to the special needs education. LÄS MER