Sökning: "Organisatorisk Inlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Organisatorisk Inlärning.
1. Välj det osäkra före det säkra
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka rollen av dynamiska kapabiliteter i ett litet företag under osäkerhet orsakat av en ekonomisk chock. Metod: Uppsatsen följer en abduktiv ansats med inslag av både kvalitativ och kvantitativa primärdata. Forskningsdesignen grundar sig i en enfallsstudie. LÄS MER
2. Att titta i backspegeln : En fallstudie om hur lärdomar lagras – från en global kris till en annan
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : COVID-19-pandemin har haft en påverkan på såväl världsekonomin som svensk industri. Finns det värde i att blicka tillbaka på den globala finanskrisen 2008 för att hämta lärdomar som kan stödja organisationers krishantering? Denna studie undersöker hur organisatorisk lärdom från krishantering lagras och används vid en senare global kris. LÄS MER
3. Att glömma för att lära : En kvalitativ studie om hur avlärning av rutiner används i praktien
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Vid implementation av IT-system eller annan ny teknologi kan organisationer stöta på problem när de organisatoriska rutinerna förändras. Ett problem kan vara att gamla rutiner står i vägen för inlärningen av nya. Detta kan enligt tidigare forskning lösas genom ‘avlärning’, men praktiska efterforskningar inom ämnet saknas. LÄS MER
4. Den kvalitetsmässiga utvecklingen av svenska IFRS-årsredovisningar-från år 2005 till idag
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
5. Flexibelt lärande : en organisatorisk och vuxenpedagogisk utmaning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Den 1 januari 2002 bildades myndigheten "Nationellt centrum för flexibelt lärande" i Hässleholm. Myndighetens bildande innebar att flexibelt lärande på allvar etablerades som ett begrepp inom den svenska pedagogiska diskussionen. Syftet med uppsatsen är att studera innebörden av begreppet och undersöka hur begreppet etablerades. LÄS MER