Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Välkommen in : En kvalitativ fallstudie om betydelsen av kommunikationen mellan ledare och nyanställd för en välfungerande socialiseringsprocess
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-); Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknikSammanfattning : Problemformulering och syfte: Idag stannar nyanställda allt kortare tid på sina arbetsplatser. En av de främsta orsakerna till detta är upplevelsen av bristande återkoppling, uppskattning och stöd från ledaren samt misslyckande med att förmedla och implementera organisationens kultur till nya arbetstagare. LÄS MER
2. Socialisering med reducerad interaktion : En fallstudie om nyanställdas upplevelser i en new ways of working organisation
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att med en explorativ ansats få en djupare förståelse för hur nyanställda skapar mening av sin nya arbetsroll vid NWW, när den sociala interaktionen inte är lika framträdande. Utifrån ett processperspektiv på organisering kommer den intervjubaserade fallstudien att tolka nyanställdas upplevelser av sin nya roll och tillhörighet vid NWW. LÄS MER
3. Gasen i botten! – En kvalitativ studie om engagemangets roll för anställda tillhörande generation Z på en föränderlig arbetsplats
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Gasen i botten! – En kvalitativ studie om engagemangets roll för anställda tillhörande generation Z på en föränderlig arbetsplats Seminariedatum: 2 juni 2023 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 HP Författare: Moa Appelfeldt, Sara Rystadius, Johanna Sjöström Handledare: Johan Jönsson Fem nyckelord: Generation Z, organisatoriskt engagemang, social identitet, socialiseringsprocessen, utmaningar Forskningsfråga: Vilka upplevelser har arbetstagare och arbetsgivare av generation Z:s integrering på arbetsplatsen? (och) Hur påverkar upplevelserna av integreringen arbetstagare tillhörande generation Z:s engagemang? Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra med ökad förståelse för hur integreringen av anställda tillhörande generation Z på arbetsplatsen upplevs av arbetstagare och arbetsgivare samt hur det relaterar till organisatoriskt engagemang. Metod: För att adressera studiens syfte har en kvalitativ intervjustudie genomförts för att samla in upplevelser om generation Z:s integrering på arbetsplatsen från fyra anställda tillhörande generation Z och fem chefer. LÄS MER
4. Det är en fingertoppskänsla : Spridningen av kunskap i ett bemanningsföretags interna organisation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Mot bakgrund av vikten av kunskap som konkurrensmedel syftar studien till att undersöka hur kunskap sprids i den interna organisationen i ett större bemanningsföretag. Metod: Studien utgår från en kvalitativ ansats med deskriptiv analys. LÄS MER
5. Receptet på en framgångsrik introduktionsprocess : En kvalitativ studie om vilka erfarenheter nyanställda upplever som meningsfulla för att sociala band och hur erfarenheterna kan bidra till organisationers formulering av introduktionsprocesser.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to increase an understanding of the importance of organizational socialization in an introduction process based on employees' experiences. Our hope is to clarify which aspects are meaningful for a new employee in order to tie social bonds to the workplace, while those aspects also promote organizations' way of formulating their introduction process. LÄS MER