Sökning: "Organiserad rastverksamhet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Organiserad rastverksamhet.
1. VEM ÄGER RASTEN?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Många skolor arbetar idag med organiserad rastverksamhet. Trots det finns det inte något skrivet om detta i skolans styrdokument och det är upp till varje skola att utforma denna verksamhet på sitt eget sätt. LÄS MER
2. Organiserad rastverksamhet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Raster är en viktig del av elevernas vardag och är något som har funnits i stort sett sedan skolan infördes. Dock är det en del elever som upplever raster som ett jobbigt moment under skoldagen. Raster kan för eleverna vara den bästa stunden på dagen, men för vissa är det den värsta. LÄS MER
3. ”Alla säger att rastverksamheten är så viktig men när det väl kommer till kritan är det mycket viktigare med matematik” : En kvalitativ studie om verksamma pedagogers uppfattningar om rasten som pedagogiskt verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Rast finns schemalagt i alla skolor men det är otydligt vad rasten bör innehålla och hur den kan nyttjas för elevernas lärande. Syftet med studien är att beskriva och skapa förståelse för olika aspekter av rasten som pedagogiskt verktyg utifrån åtta pedagogers uppfattningar. LÄS MER
4. Rastverksamhet : En studie om rastverksamhet och konflikter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund I bakgrunden förklaras mina anledningar till varför just detta ämne är valt. Mina erfarenheter har givit mig insikten att det arbetas för lite med fysiska aktiviteter under rasterna genom organiserad och lärarledd rastverksamhet. LÄS MER
5. ”Rör på er!” : Hur 5 pedagoger uppfattar sitt arbete med att motivera eleverna till fysisk aktivitet under rasten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur pedagoger uppfattar hur de motiverar elever till fysisk aktivitet. Studien är en kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer där fem pedagoger intervjuats. LÄS MER