Sökning: "Originalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 149 uppsatser innehållade ordet Originalitet.

  1. 1. Att bedöma litterärt värde En intervjustudie med litteraturkritiker om värdering och värdekriterier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Maja Holt; [2024]
    Nyckelord :litterärt värde; kvalitetslitteratur; litteraturkritik; värdekriterier; värdeförhandling; värderegimer; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven med syftet att undersöka hur litteraturkritiker i praktiken bedömer litterärt värde. För att svara på detta användes tre frågeställningar: huruvida litteraturkritiker använder sig av värdekriterier i sin bedömning, hur de i så fall formuleras och ifall dessa kriterier är gemensamma för flera litteraturkritiker. LÄS MER

  2. 2. Vad är det som är så roligt? : En kvalitativ intervjustudie som undersöker Generation Zs konstruktion av humor och dess betydelse för det kollektiva identitetsskapandet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emilia Poysti; Mimmi Löwgren; [2023]
    Nyckelord :Generation Z; Humor; Kollektivt Identitetsskapande;

    Sammanfattning : Generation Z, personer födda mellan åren 1997-2012, är unika i deras egenskap av att vara den första generationen digital natives, det vill säga med liten eller ingen erfarenhet av ett liv utan internet. Ytterligare en unik identifikationsmarkör som lyfts fram hos generationen är deras egenartade humor, som beskrivs som abstrakt, oförståelig och intern. LÄS MER

  3. 3. Hur medarbetare motiveras till att bidra med inkrementella innovationer : En fallstudie inom tillverkningsindustrin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anton Sällström; Joakim Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Inkrementell innovation; Inre motivation; Yttre motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund- Innovation är viktigt för samtliga organisationer för att behålla relevans, öka konkurrenskraft och lönsamhet genom att förbättra befintliga produkter och tjänster. Innovation kommer från samtliga medarbetare inom en organisation och det blir därav viktigt för företagen att förstå vad det är som motiverar medarbetarna. LÄS MER

  4. 4. Giulio Campagnolas pastorala grafik : Grafiken som konstform i det tidiga 1500-talets Venedig

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Peter Nordlöv; [2023]
    Nyckelord :Campagnola; grafik; konstgrafik; gravyr; punktgravyr; kopparstick; renässansen; 1500-tal; Venedig; humanism; herdediktning; pastoralen; Arkadien; Sannazaro; Dürer; Giorgione;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om den italienska renässansgrafikern Giulio Campagnola (ca. 1482 - ca. 1517) och hans konstnärskap. Syftet är att beskriva Giulios roll i utvecklingen av grafiken som konstform och hur han överför det tidiga 1500-talets pastorala måleri och humanistiska idévärld till grafiken. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsredovisning mellan olika branscher : En studie om likheter och skillnader i onoterade företags hållbarhetsredovisning mellan detaljhandels-, energi- och fastighetsbranschen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frankie Thai; Filip Ahlström; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting between different industries – A study of similarities and differences in unlisted companies sustainability reporting between the retail; energy; and real estate industries.; Hållbarhetsredovisning; Intressentteorin; Institutionell teori; Triple Bottom Line;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka likheter och skillnader som finns i onoterade företags hållbarhetsredovisning mellan detaljhandels-, energi- och fastighetsbranschen. Studien ämnar även förstå dessa likheter och skillnader med hjälp av intressentteorin och institutionell teori. LÄS MER