Sökning: "Otrygg ambivalent"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Otrygg ambivalent.

  1. 1. Anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jenny Melin; Josefine Boberg; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; förskollärare; trygg anknytning; relationer; omsorg; trygghet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att diskutera och problematisera begreppet anknytning utifrån några förskollärares uppfattningar om betydelsen av anknytning mellan barn och förskollärare samt att ta reda på vilka sätt förskollärarna själva menar att de arbetar med anknytning. Den teoretiska utgångspunkten som vi följde oss av i vår studie var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER

  2. 2. Emotional and social loneliness and differences in adult attachment profiles - a study of university students

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Linnéa Kohkoinen; Sofia Koivunen; [2022]
    Nyckelord :emotional loneliness; social loneliness; attachment profiles; university students; emotionell ensamhet; social ensamhet; anknytnings profiler; universitetsstudenter;

    Sammanfattning : Research has shown that university students are extra vulnerable to experiencing loneliness because of the social, structural, and behavioral changes associated with starting to study at university. Studies have also shown that different attachment profiles can have an impact on an individual's experience of loneliness. LÄS MER

  3. 3. Anknytning : Att utforska pedagogers omsorgsarbete på förskolan för de yngsta barnen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anaëlle Couture; Ella Headlam; [2021]
    Nyckelord :trygg anknytning; otrygg ambivalent anknytning; anknytningshierarkier;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om anknytning i förskolan. Syftet med vår uppsats är att undersöka pedagogers erfarenheter och betydelsen av att främja en trygg anknytning för barns utveckling och samspel. Vi är även intresserade av att studera om covid-19 pandemin och dess restriktioner påverkar pedagogers sätt att knyta an till barn. LÄS MER

  4. 4. Finns det ett samband mellan självmedkänsla och anknytningsstilar hos ungdomar?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Charlotte Brenner; [2020-07-08]
    Nyckelord :Självmedkänsla; anknytningsstil; anknytning; ungdomar; könsskillnader; Self-compassion; attachment styles; attachment; adolescents; gender differences;

    Sammanfattning : Självmedkänsla respektive anknytningsstil och sambandet däremellan, samt om anknytningsstil kunde predicera självmedkänsla, undersöktes hos (n=272) ungdomar (15-20 år). Självmedkänsla skattades via formuläret Self-Compassion Scale, anknytningsstil via Relationship Questionnaire. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares olika erfarenheter kring anknytning : En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Andersson; Marie-Louise Larsson; [2020]
    Nyckelord :Anknytning; Förskollärare; Trygg anknytning; Trygghet; Relationer; Omsorg.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskollärare resonerar om betydelsen av anknytning mellan pedagog och barn och vilken problematik som kan uppstå om ett barn inte knyter an till någon pedagog. Den teoretiska utgångspunkten som vägledde oss i studien var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER