Sökning: "Over-consumption"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade ordet Over-consumption.

  1. 1. Childish Shelf - New purpose, no new purchase

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Industridesign

    Författare :Signe Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Arts and Architecture; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This project is aiming towards designing to extend the lifespan of children’s belongings to reduce excessive owning and over consumption amongst parents. Today, there is an issue of parents of small children needing to own many of the same products that they often need to replace and exchange as the child grows older. LÄS MER

  2. 2. Exploring Chinese Consumer’s Attitude Toward Second-Hand Consumption, Shame or Not ?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :YUAN HUANG; [2023]
    Nyckelord :Chinese Second-hand industry; Consumer Attitudes; Shame; Face Consciousness;

    Sammanfattning : The burgeoning second-hand economy plays a crucial role in alleviating the environmental crisis exacerbated by over-consumption. In China, the second-hand market has witnessed rapid growth since local customer-to-customer trading platforms emerged in 2015. LÄS MER

  3. 3. "Three meals a day and a place to stay" : Non-waged labor, household formation and the politics of scale on organic farms in the southeastern United States

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Dean Mirabito; [2023]
    Nyckelord :family farm; agrarian question; self-exploitation; home; social reproduction; non-waged labor; scale; WWOOF;

    Sammanfattning : Family farms practicing organic agriculture often struggle to make a profit. Unable to pay wages, farms are increasingly recruiting laborers who agree to work without pay, instead receiving food and accommodation. LÄS MER

  4. 4. "Kommunicera bara sanningen, är du dålig från början, bli bättre bara!" : En kvalitativ intervjustudie och ett projekt om att utforma inredningsannonser utan att bidra till överkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Erica Jansson; Rebecka Liljekrans; [2023]
    Nyckelord :marketing; sustainability marketing; interior decor; home textiles; sustainable discourse; marknadsföring; hållbarhetskommunikation; inredning; hemtextilier; hållbarhetsdiskurs;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa en annonsserie som bryter mot normen kring överkonsumtion. Detta görs genom en kvalitativ intervjustudie där fokus är att förstå hur företag resonerar kring utformningen av inredningsannonser, som sedan ligger till grund för vårt skapande. LÄS MER

  5. 5. Kollaborativ modekonsumtion : Vilken inverkan har fast fashion på konsumentens inställning till kläduthyrning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Agnes Jernqvist; Linn Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Collaborative fashion consumption - What influence does fast fashion have on consumer attitudes towards fashion rental services? Keywords in English copy from the thesis *: Collaborative; Kollaborativ modekonsumtion; Fast fashion; Kläduthyrning; Modeuthyrning; Zillennials; Överkonsumtion; Konsumtionsbeteende;

    Sammanfattning : Idag konsumeras en betydligt större mängd kläder än för ett decennium sedan, samtidigt som de inte används i samma utsträckning. Detta beteendemönster i samband med fast fashion-industrins upptakt resulterar i överkonsumtion, vilket fått omfattande konsekvenser för miljön. LÄS MER