Sökning: "Påverkar i svensk språk"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden Påverkar i svensk språk.

  1. 1. Bedömning i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Maja Lundberg; Kajsa Adamsson; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; bedömningspraktiker; bedömningsverktyg; blindundervisning; bildämnet; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning i bild är något som vi som lärarstudenter ofta brottats med, därför har vi valt att undersöka och sammanställa forskning från fältet som kan svara på frågeställningen “Vad finns det för forskning om bedömning i bildämnet?” och som kan relateras till och stödja oss i vår kommande yrkesprofession som bildlärare. Materialet är insamlat systematiskt genom sökningar på tre databaser och har genom urvalsprocesser resulterat i tio valda artiklar som utgör kunskapsöversiktens resultat. LÄS MER

  2. 2. A group of Swedish speakers’ performance on Swedish adaptations of the Bedside WAB-Rand CLQT : The performance of cognitively and linguistically nonimpaired adults on measures of language and cognition and its relationship to verbal fluency

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Sam Skogström; [2024]
    Nyckelord :CLQT; bedside WAB-R; aphasia; cognition; verbal fluency tests; CLQT; bedside WAB-R; afasi; kognition; ordflödestest;

    Sammanfattning : There are currently no Swedish norms for the bedside version of the Western Aphasia Battery (B-WAB-R) and the Cognitive Linguistic Quick Test (CLQT). It is unknown whether age, gender, and education influence performance in a Swedish context. LÄS MER

  3. 3. Visuella och flerspråkiga uttryck i skolmiljön : En undersökning av det språkliga landskapet i en svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Linguistic landscapes; Språkliga landskap; lärare; språkpolicy; språkideologier; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Vad räknas som språk? Det var den fundering som först uppkom då beslutet att utföra en studie i ämnet språkliga landskap var fattat. När vi satte oss in i forskningen på området insåg vi att det språkliga landskapet kan utgöras av mer än exempelvis skriftspråk eller verbalt språk, såsom exempelvis svenska, engelska eller arabiska. LÄS MER

  4. 4. Lätt för den som har det svårt underlättar för alla : En kvalitativ studie om relationen mellan folkbibliotekarier och funktionsnedsatta användare angående makt, tillgänglighet och begreppsanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elin Tingsdal; Sandra Dyrell Englin; [2023]
    Nyckelord :Disability; disability accommodation; accessibility; public libraries; power; authority; library- and information science; prioritized groups; Funktionsnedsättning; anpassning; tillgänglighet; folkbibliotek; makt; auktoritet; bibliotek- och informationsvetenskap; prioriterade grupper.;

    Sammanfattning : According to the Swedish library law from 2013 it is the duty of the library to prioritize diverse groups. These minorities include people who speak other first languages than Swedish, the Swedish national minorities, children and adolescents and people with disabilities. People with disabilities is the focus of this study. LÄS MER

  5. 5. “If I was told about the Lucia tradition - I would have loved to join” : A qualitative study on how Swedish For Immigrants (SFI) students experience a sense of belonging through communication.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Petra Pethrosson; Sara Knowles; [2023]
    Nyckelord :Communication; integration; social integration; SFI; Hofstede; Cultural identity; language; belonging.; Kommunikation; integration; social integration; SFI; Hofstede; Kulturell identitet; språk; tillhörighet.;

    Sammanfattning : This study aims to bring awareness about culture and social integration to investigate how newly arrived immigrants in a Swedish municipality experience their process of social inclusion, through communication whilst learning the Swedish language. The knowledge of a host country language helps an individual with cultural adaptation and integration. LÄS MER