Sökning: "PCK"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet PCK.

  1. 1. Digitala verktyg i undervisningen En intervju- och enkätstudie bland pedagoger i årskurs 4–6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Daniel Levin; Ida Svantesson; [2020-01-07]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; digital kompetens; IKT; TPACK;

    Sammanfattning : Syfte:I och med införandet av den nationella digitaliseringsstrategin (2017) inom den svenska skolan var syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar lärare i årskurs 4–6 hade om digitala verktygs användbarhet i undervisningen. Syftet var även att ta reda på vilka utmaningar användandet av digitala verktyg förde med sig för lärarna. LÄS MER

  2. 2. KOLLEGA, PEDAGOG ELLER EXPERT - vad förväntas av en superanvändare?

    Master-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Charlotte Eliasson; [2019-11-06]
    Nyckelord :Superanvändare; PCK; novis; expert; implementering; slutanvändare; IT-stöd; utbildning;

    Sammanfattning : The study has followed the initiation of the implementation process of a new ITsupport at three municipal high schools with a focus on the role of super-users inand for the implementation. Through a method triangulation consisting of interviews,surveys and observations, the organisation's and end-users' expectations ofthe super-users, who the super-users are and which preconditions they have beenprovided with, have been examined with the aim of answering the main question:How do the competencies and characteristics of the super-users respond to the expectationsof the organisation and the end-users and the given framework?This has been accomplished on the basis of a theoretical framework consisting ofDreyfus' theories of familiarity levels and a questioning of them, theories aboutPCK, collegiate learning and, above all, a definition and presentation of the superuserconcept. LÄS MER

  3. 3. Lärarstudenters utveckling av PCK vid deltagande i learning studies.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Carl Broman; [2019-07-02]
    Nyckelord :science teachers; pedagogical content knowledge; learning study; teacher students´ learning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera hur lärarstudenters PCK (pedagogical content knowledge) påverkas genom att delta i learning studies inom det naturorienterande ämnet fysik. Syftet uppnås genom att besvara följande frågeställningar: • Hur resonerar lärarstudenter kring det ämnesinnehåll som de ska och har undervisat i och förändras det under learning studyn? • Hur resonerar lärarstudenter kring kritiska aspekter i början av studien respektive slutet av studien och hur förändras det under learning studyn? • Hur utvecklas studenternas Pedagogical Content Knowledge under arbetets gång? En fallstudie genomfördes för att kunna besvara undersökningens frågeställningar och uppnå syftet med undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Lågstadielärares kunskaper i engelskundervisning : en kvalitativ intervjustudie om lärarens kunskaper för att bedriva engelskundervisning på lågstadiet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Svensson; Emelie Persson; [2019]
    Nyckelord :Pedagogical content knowledge PCK ; ämnesdidaktiska kunskaper; lågstadielärare; engelskundervisning; språkligt självförtroende;

    Sammanfattning : I denna intervjustudie fokuserar vi på lågstadielärares olika kunskaper och hur dessa  påverkar undervisningen. Vår studie utgår från de 7 intervjuer som vi har genomfört, där lärarnas egna kunskaper framställs samt vad deras val har för betydelse för engelskundervisningens utformning. LÄS MER

  5. 5. Digitala resurser för elevers lärande : Lärares didaktiska arbete med digitala resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Paul Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Teacher science; Teacher research; PCK; TPACK; TPACK in situ; Digital competence; Didactics; Subject didactics; Social science; Civics.; Lärarforskning; PCK; TPACK; TPACK in situ; Digital kompetens; Didaktik; Allmändidaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : This research has as its primary goal find out through the teachers’ point of view how subject and digital competence can be achieved in social science classes in the Swedish upper secondary school. This research raises thereby two separate competences. LÄS MER