Sökning: "PISA 2018"
Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden PISA 2018.
16. The Dynamics of World Culture in Education : Emerging Patterns in the Discussion of PISA results in Germany and Sweden since 2000
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) has been running the Programme of International Student Assessment (PISA) for almost twenty years and is widely recognised as an influential actor in education policy internationally. Much research investigates the extent to which the OECD’s education policy recommendations are implemented. LÄS MER
17. EDUCATIONAL EQUITY IN MOLDOVAN COMPULSORY SCHOOLS Factors behind Outcome Differences in PISA 2015
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Aim: To examine within-country differences in the effect of school-level factors and schools’ compensatory power through directly comparing the estimated coefficients on individual- and between-school levels. Theory: Input-Process-Output (IPO) conceptual and analytical model in the rubric of educational outcomes and predictive factors of Educational Effectiveness Research Method: Two-level models with random-slope were estimated at student- and school levels using Mplus application as a statistical tool. LÄS MER
18. Språket som ett hinder för andraspråkselever inom problemlösningsområdet i matematik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Detta examensarbete behandlar matematikämnet för andraspråkselever i de lägre skolåren. Tidigare forskning har visat på att språket har en betydelsefull roll i matematiken vilket kan bli problematiskt för andraspråkselever. LÄS MER
19. Läsmotivation och läsutveckling i årskurs 3: En kvalitativ intervjustudie med lärare
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER
20. Läxors betydelse ur lärarperspektiv – Skillnader mellan svensk- & matematikämnet i lågstadiet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER