Sökning: "PISA Finland"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden PISA Finland.

  1. 1. Trestegsstödet - en garanti för tidiga stödinsatser : - En fallstudie i en svenskspråkig skola i Finland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Carina Arnby; Marie Lagerdahl; [2023]
    Nyckelord :trestegsstödet; inkludering; differentierad undervisning; specialundervisning på deltid; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : I den finska skolan används sedan 2011 trestegsstödet, som är en lagstadgad kompensatorisk stödmodell på tre nivåer. Trestegs Stödets huvudsakliga syfte är att erbjuda tidiga specialpedagogiska stödinsatser och att främja ett inkluderande förhållningssätt. LÄS MER

  2. 2. Analys av svenskämnet i Sverige och Finland : En jämförande analys av Sverige och Finlands kursplaner inom ämnet svenska för årskurs 4-6 respektive 3-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Elledil; Rickard Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Svenska; Läroplanstyper; Ämneskonceptioner; Finlands kursplan; Lgr22;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att jämföra Sveriges och Finlands kursplaner för ämnet svenska i årskurserna 4–6 respektive 3–6. Kursplanerna är hämtade från Skolverket samt Opetushallitus. I Finland talar fem procent av landets befolkning svenska och det är ett av två nationella språk som talas i landet. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer för läsförståelse : Lärares erfarenheter av läsförståelseundervisning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Kusserow; Frida Enehöjd; [2021]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; läsförståelse; Sverige; Finland; PISA; PIRLS;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att få en förståelse för vilka framgångsfaktorer lärare upplever leder till en mer gynnsam läsförståelseundervisning i årskurs 4. Metoden vi valde att använda oss av var enkäter utskickade till svenska lärare. Vi fick 18 enkätsvar tillbaka. LÄS MER

  4. 4. Analys av matematikläromedel- Med fokus på grundläggande taluppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tina Svensson; Jessica Andersson Tillgren; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; matematik; årskurs 1; grundläggande taluppfattning;

    Sammanfattning : Svenska elever får i stor utsträckning ta del av en matematikundervisning grundad utifrån läromedel, dessa utgör verktyg för lärare i lektionsplanering och förmedling av läroplanens mål och syfte. Internationella rapporter, såsom PISA och TIMSS, visar på svenska elevers resultat i jämförelse med andra länders elevresultat. LÄS MER

  5. 5. Sverige och Finland ur ett komparativt perspektiv : En kvantitativ studie om vilka elevfaktorer som påverkar Sverige och Finlands PISA-resultat i naturkunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Mossberg; [2019]
    Nyckelord :PISA; elevprestation; naturkunskap; socioekonomisk bakgrund; invandrarbakgrund; skolk; motivation;

    Sammanfattning : Sweden has been through an educational crisis lately. The declining performance in the TheProgramme for International Student Assessment (PISA), has been the subject of mediaheadlines for several years. Sweden ranks among the wealthiest countries in the world with agenerously welfare model that provide its citizens with free, quality education. LÄS MER