Sökning: "PISA förändring"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden PISA förändring.
1. En studie om hur speciallärare och specialpedagoger beskriver sin roll i arbetet med Läsa, skriva, räkna-garantin med fokus på samråd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Kraftigt försämrade skolresultat i internationella kunskapsmätningar som PISA (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) har lett till en förstärkning i skollagen som heter Läsa, skriva, räkna-garantin (SFS 2010:800 3 kap §4). Den tillagda paragrafen handlar om att ge elever rätt stöd i rätt tid. LÄS MER
2. Hur framställs god matematikundervisning? : En jämförelse av aktuell förespråkad didaktik vid tre olika kurser för matematiklärare i Sverige och USA
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Skolmatematiken och matematikdidaktiken har under de senaste årtiondena genomgått en förändring från ett historiskt fokus på ren räkning och utantillkunskaper mot alltmer processorientering. Det pågår en aktiv debatt om hur framgångsrik dagens matematikundervisning egentligen är då de svenska elevernas resultat i internationella jämförelser så som PISA är inte lysande. LÄS MER
3. Begreppen förändring och förändringshastighet : En studie av svenska gymnasieelevers förståelse och kunskaper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Året 2011 genomfördes en enkät om begreppen förändring och förändringshastighet på fem gymnasieskolor i Sverige. Samma år infördes rubriken "samband och förändring" under det centrala innehållet i kursplanen i, matematik, Gy11, bland annat inspirerat av PISA:s ramverk (Skolverket, 2011), och många begrepp och moment har flyttats under den här rubriken. LÄS MER
4. Elevers upplevelser av skolämnet matematik i årskurs tre
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att söka svar på hur elever i årskurs tre upplever skolämnet matematik främst inom det av PISA aktualiserade området förändring och samband. Sveriges femtonåringar visar i PISA- undersökningen från 2012 försämrade resultat, men samtidigt att intresset för matematikämnet har ökat från PISA- undersökningen från 2003. LÄS MER
5. Litteratursamtalet som didaktiskt verktyg : Forskningslägets förändring mellan 2005 och 2015
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med studien är att studera forskningen om muntlig bearbetning av skönlitteratur mellan 2005 och 2015. Ett speciellt fokus har legat på forskningen mellan 2010 och 2015, detta för att ge en överblick över forskningens aktuella läge och troliga utveckling. LÄS MER