Sökning: "Påverkan i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Påverkan i klassrummet.

  1. 1. Humor i musikklassrummet : En diskursanalytisk studie om hur musiklärare använder humor som retorisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2023]
    Nyckelord :humor; the music classroom; discourse psychology; rhetorical resource; video- based observation; humor; musikklassrummet; diskurspsykologi; retorisk resurs; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur humor används i musikklassrummet på estetiska programmet i gymnasiet. Förhoppningen är att bidra till en ökad medvetenhet och djupare förståelse för vilken roll humor spelar i samspelet mellan lärare och elever, hur det kan användas som retorisk resurs i musikundervisningen och diskutera vilken påverkan det har för elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  2. 2. Lärare på sociala medier - Tumme upp eller tumme ner? : En kvalitativ undersökning om hur användandet av sociala medier påverkar lärarens yrkesroll.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elsa Jansson; Moa Jillefors; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Intervju; Sociala medier; Yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärare som på olika sätt är aktiva på sociala medier och deras förhållningssätt till användandet av sociala medier inom den egna yrkesgruppen. Studien utgår ifrån Pierre Bourdieus nyckelbegrepp fält och strategier. LÄS MER

  3. 3. Lärarens synsätt på skönlitteratur i undervisningen : Med inriktning på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lilian Nguyen; Elina Lind; [2021]
    Nyckelord :bokval; högläsning; kunskapsutveckling; skönlitteratur; undervisning.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och presenteras hur skönlitteratur används i undervisningen. Forskningsstudiens syfte är att undersökning verksamma lärare i F-3 och deras föreställningar kring användningen av skönlitteratur i undervisningen, med fokus på högläsningen. LÄS MER

  4. 4. Utmaningarna i att vara religionslärare i årskurs 4–6 i ett sekulariserat och mångkulturellt Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Caroline Micha; Agon Kelmendi; [2021]
    Nyckelord :Lärare; mellanstadiet; mångkultur; religionskunskap; sekularisering; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ intervjustudie med syftet att undersöka och problematisera utmaningar verksamma lärare upplever när de undervisar i religionskunskap i årskurs 4– 6, samt lösningarna på de upplevda utmaningarna. I arbetets bakgrund diskuteras det samhälle som skolan verkar i och dess påverkan på vilken kunskap som bör förmedlas. LÄS MER

  5. 5. Högläsningens betydelse i klassrummet : En litteraturstudie om högläsning som metod för att främja elevers språkkunskaper i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping

    Författare :Ida Lorentsson; Isabel Lindberg Oyarzo; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; samtal; läskunskaper; skrivkunskaper; lässtrategier;

    Sammanfattning : Högläsning som metod kan utnyttjas på olika sätt men hur ska den på bästa sätt användas om elever ska ges möjlighet till att utveckla sina läs- och skrivkunskaper i grundskolans tidigare år? Denna litteraturstudie beskriver, förklarar och redogör för högläsningens påverkan på yngre elevers språkutveckling. Syftet var att studera hur högläsning tillsammans med samtal och skriftliga processer kan bidra till att stärka elevers läs- och skrivkunskaper i årskurs F-3. LÄS MER