Sökning: "Packaging gender"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden Packaging gender.
11. Har du mens eller? : Mensskyddsförpackningar och genus
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Design och formgivningSammanfattning : Problemet jag valde att utgå ifrån var att en stor del av de produkter vi använder marknadsförs på ett väldigt stereotypt sätt till män eller kvinnor, vilket resulterar i att de som inte passar in i tvåkönsnormen utesluts. Mitt syfte under projektets gång blev därför att undersöka och i slutändan belysa och kritisera problemet på ett passande sätt. LÄS MER
12. Menstruella klichéer - En visuell diskursanalys om hur visuella attribut påverkar föreställningen om menstruation
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I denna uppsats analyseras nio stycken förpackningar för bindor från tre olika varumärken; Always, Ica och Libresse. Detta för att se hur de visuella attributen påverkar föreställningen om menstruation och den menstruerande personen. LÄS MER
13. Hudvårdsprodukter och genus - Formgivning av en visuell identitet för ett fiktivt varumärke med fokus på genus inom hudvårdsbranschen, avseende färg, form och förpackning.
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Studien som följer syftar till att ta fram ett förslag på en visuell identitet för ett fiktivt hudvårdsvarumärke, som upplevs könsneutral och erbjuder produkter till en yngre målgrupp. Med könsneutral menas att varumärke inte upplevs rikta sig till ett specifikt kön. Fokus i studien är färg, form och förpackning. LÄS MER
14. Nyckeln till framgångsrik miljökommunikation på livsmedelsförpackningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : Författare: Evelina Hultqvist och Anna-Sofia Frank Handledare: Ulf Aagerup Examinator: Klaus Solberg Søilen Kurs: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi 15 hp, Internationella Marknadsföringsprogrammet, Högskolan i Halmstad, VT 2016. Rapportens namn: “Nyckeln till framgångsrik miljökommunikation på livsmedelsförpackningar”. LÄS MER
15. Förpackningsdesign i genusperspektiv : En granskning av duschcremesförpackningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologiSammanfattning : Färg och form kan bidra till att skapa uppmärksamhet, förmedla budskap och skapa känslor som i sin tur kan öka sannolikheten av att kunden genomför köpet. Förpackningens färg och form bör synkronisera för att budskapen inte ska motsäga varandra, och det är mycket viktigt att designen lämpar sig till målgruppen. LÄS MER