Sökning: "Packaging gender"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden Packaging gender.

  1. 11. Har du mens eller? : Mensskyddsförpackningar och genus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Design och formgivning

    Författare :Matilda Björnsdotter; [2018]
    Nyckelord :Period; menstruation; transperson; non-binary; feminine; masculine; norm criticism; critical design; packaging design; Mens; menstruation; transperson; ickebinär; feminin; maskulin; normkritik; kritisk design; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : Problemet jag valde att utgå ifrån var att en stor del av de produkter vi använder marknadsförs på ett väldigt stereotypt sätt till män eller kvinnor, vilket resulterar i att de som inte passar in i tvåkönsnormen utesluts. Mitt syfte under projektets gång blev därför att undersöka och i slutändan belysa och kritisera problemet på ett passande sätt. LÄS MER

  2. 12. Menstruella klichéer - En visuell diskursanalys om hur visuella attribut påverkar föreställningen om menstruation

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Emma Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Packaging design; Menstruation; Sanitary protection; Gender; Discourse; Förpackningsdesign; Mensskydd; Genus; Diskurs;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras nio stycken förpackningar för bindor från tre olika varumärken; Always, Ica och Libresse. Detta för att se hur de visuella attributen påverkar föreställningen om menstruation och den menstruerande personen. LÄS MER

  3. 13. Hudvårdsprodukter och genus - Formgivning av en visuell identitet för ett fiktivt varumärke med fokus på genus inom hudvårdsbranschen, avseende färg, form och förpackning.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Sara Pärlefalk; Bianke Swart; [2017]
    Nyckelord :genus; hudvård; könsstereotyper; varmumärkesprofilering; visuell identitet; normer; förpackningsdesign; formgivning;

    Sammanfattning : Studien som följer syftar till att ta fram ett förslag på en visuell identitet för ett fiktivt hudvårdsvarumärke, som upplevs könsneutral och erbjuder produkter till en yngre målgrupp. Med könsneutral menas att varumärke inte upplevs rikta sig till ett specifikt kön. Fokus i studien är färg, form och förpackning. LÄS MER

  4. 14. Nyckeln till framgångsrik miljökommunikation på livsmedelsförpackningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Evelina Hultqvist; Anna-Sofia Frank; [2016]
    Nyckelord :emotional appeal; rational appeal; green marketing; green involvement; willingness to buy; packaging design; emotionella anspråk; rationella anspråk; grön marknadsföring; miljöengagemang; köpbenägenhet; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : Författare: Evelina Hultqvist och Anna-Sofia Frank Handledare: Ulf Aagerup Examinator: Klaus Solberg Søilen Kurs: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi 15 hp, Internationella Marknadsföringsprogrammet, Högskolan i Halmstad, VT 2016. Rapportens namn: “Nyckeln till framgångsrik miljökommunikation på livsmedelsförpackningar”. LÄS MER

  5. 15. Förpackningsdesign i genusperspektiv : En granskning av duschcremesförpackningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Melinda Sjödin; [2015]
    Nyckelord :Design; packaging design; shape; color; gender; target group; Design; förpackningsdesign; form; färg; genus; målgrupp;

    Sammanfattning : Färg och form kan bidra till att skapa uppmärksamhet, förmedla budskap och skapa känslor som i sin tur kan öka sannolikheten av att kunden genomför köpet. Förpackningens färg och form bör synkronisera för att budskapen inte ska motsäga varandra, och det är mycket viktigt att designen lämpar sig till målgruppen. LÄS MER