Sökning: "Panamaskandalen"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Panamaskandalen.

  1. 1. En analys av marknadens och investerares reaktioner på oetiskt beteende inom den svenska banksektorn : Baserat på tre olika skandaler 2016 - 2019

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Amanda Hellbom; Erika Jigholm; [2019]
    Nyckelord :Svenska bankmarknaden; Bank; Investerare; Penningtvätt; Ekonomiskt brott; Oetisk handling; Panamaskandalen; Aktiekurs; Företagsvärde; Investerarreaktion; CSR; EMH; Moral Hazard;

    Sammanfattning : Tre separata skandaler mellan åren 2016–2019 har valts ut för att finna mönster i marknadens reaktion vid offentliggörande av oetiska eller brottsliga gärningar hos Sveriges storbanker. Vidare undersöker studien om kunder ochinvesterare förlåter storbanker enklare vid vissa typer av handlingar, exempelvis oetiska gentemot brottsliga. LÄS MER

  2. 2. Att vara eller icke vara hållbar : En studie om bankernas hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Mitra Panshiri; Johanna Lilja; [2018]
    Nyckelord :Sustainability; banks; stakeholders; Panama papers; direct impact; indirect impact; sustainability work; customer satisfaction; trust; Hållbarhet; banker; intressenter; Panamaskandalen; direkt påverkan; indirekt påverkan; hållbarhetsarbete; kundnöjdhet; förtroende;

    Sammanfattning : All companies, municipalities, governments and private individuals are in need of a functioning banking system. Research shows that for the long-term survival of banks, sustainability is important. However, there are several reasons why the banks are working with sustainability. LÄS MER

  3. 3. Organizational impression management-taktiker -en fallstudie i Nordea efter Panamaskandalen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elin Nilsson; Ida Petersson; [2017-06-27]
    Nyckelord :Kommunikation; organizational impression management; organizational impression management-taktiker; skandal; Panamaskandalen; Nordea;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att identifiera och beskriva hur organizational impression management-taktiker (OIM-taktiker) används i ett företags kommunikation när det har varit med om en skandal. Metod: Denna uppsats är en fallstudie och har genomförts genom en innehållsanalys av den skriftliga berättande kommunikationen i kommunikationskanalerna årsredovisning, hållbarhetsrapport, pressmeddelanden och publikationer från det sociala mediet Facebook som företaget Nordea har gett ut efter att det hade varit med om Panamaskandalen under 2016. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetslogik i de svenska storbankerna : En analys av utvecklingen av bankernas hållbarhetsredovisningar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felicia Lundström; Max Skatka; [2017]
    Nyckelord :Sustainability logic; Swedish major banks; sustainability reports; Hållbarhetslogik; svenska storbankerna; hållbarhetsredovisningar;

    Sammanfattning : Bakgrund och Problematisering: I dagens samhälle har hållbarhetsfrågor fått ett allt större fokus och många företag upprättar hållbarhetsredovisningar för att beskriva hur de jobbar med hållbarhet. Företags hållbarhetsarbete har även blivit mer harmoniserat runt om i världen vilket eventuellt innebär att det har vuxit fram hållbarhetslogiker inom vissa branscher. LÄS MER

  5. 5. "Det finns inget mellan dom och oss" : Om kriskommunikationen under Nordeas presskonferens efter Panamaskandalen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Theresia Tillnert; [2017]
    Nyckelord :Kriskommunikation; Retorisk analys; Image repair theory; Banketik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur en stor bank väljer att hantera en förtroendekris under en presskonferens. Genom att analysera Nordeas presskonferens som hölls i Stockholm den 7:e april 2016 i samband med den så kallade Panamaskandalen, ämnar studien utreda vilka retoriska strategier Nordea använder sig av samt hur bankens karaktär framställs under presskonferensen. LÄS MER