Sökning: "Paper matematik förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Paper matematik förskolan.

  1. 1. Undervisning i den svenska förskolan : Ämnesinnehåll, makt och vetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Limerick; Amanda Törnqvist; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education; Teaching; Foucault; Knowledge; Power; Subject content; Negotiations; Förskoledidaktik; Undervisning; Foucault; Vetande; Makt; Ämnesinnehåll; Förhandlingar  ;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom deltagande observationer undersöka och analysera hur ämnesområden, makt och vetande synliggörs och osynliggörs i förskolans undervisning. Analysen tar en poststrukturalistisk ansats och vi analyserar fyra observationer genomförda med papper och penna. LÄS MER

  2. 2. Matematik på ett lekfullt sätt : En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Barbra Aparo; [2017]
    Nyckelord :Fri lek; lek; matematik; matematiska aktiviteter; variationsteori; barn; förskola;

    Sammanfattning : Abstract        Swedish title;               Matematik på ett lekfullt sätt  – En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan.   English title;                            Mathematics in a fun and playful way. LÄS MER

  3. 3. Bild och visuellt lärande i matematiken i förskolekontext

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Farzaneh Foroghi; [2015]
    Nyckelord :Nyckelord: Bild; visuellt lärande; matematik; Regio Emilia; sociokulturell teori; förskola;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna uppsats handlar om bild och visuellt lärande i matematiken på förskolan. Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers föreställningar om hur pedagoger kan konkretisera matematik för förskolebarn med hjälp av visuellt lärande och bildskapande aktiviteter samt hur barnen uppfattar dessa aktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers syn på relationen mellan lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Csorba Gizella; [2014]
    Nyckelord :barn; barns lärande; förskola; lek; lärande; pedagogers synsätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger ser på lek och dess relation till barns lärande. Frågeställningarna som vi i studien utgår ifrån är följande: Hur ser pedagogerna på barns lek? Hur ser pedagoger på relationen mellan barns lek och lärande?Vår uppsats är en traditionell studie med en kvalitativ ansats med intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Förskolematematik - En jämförelse mellan Montessori- och traditionell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Erika Klang; Anna Flamholc; [2009]
    Nyckelord :matematik; förskola; Montessori; Vygotsky; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att titta närmare på i vilka sammanhang och under vilka former pedagogerna arbetar med matematiken i fyra förskolor. Vi gör även en jämförelse mellan den traditionella förskolan och Montessoriförskolan utifrån Vygotsky och läroplanen. LÄS MER