Sökning: "Parasocial Relationships"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden Parasocial Relationships.

  1. 21. Fake Existence, Real Influence? : Computer Generated Imagery (CGI) Influencers' Impact on Consumers' Purchase Intentions

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Mattias Arusell; Magdalena Pettersson; [2022]
    Nyckelord :CGI Influencer; Computer Generated Imagery Influencer; Virtual Influencer; AI Influencer; Social Media Influencer; Virtual Influencer Marketing; Influencer Marketing; Opinion Leadership; Parasocial Relationships; Purchase Intention;

    Sammanfattning : In the light of the digitalization and the emergence of social media, the concept of influencer marketing has increased significantly in importance on a global scale and is now considered one of the most effective, powerful and cost-effective marketing tools for businesses in today’s society. Nevertheless, despite the effectiveness of influencer marketing, the growing worldwide marketing trend of Computer Generated Imagery (CGI) influencers, also described as human-like influencers, is currently revolutionizing today’s influencer marketing and is expected to become the new way of marketing from a future perspective. LÄS MER

  2. 22. En negativ association med en folkkär person : En kvalitativ studie kring konsumenternas upplevelse av negativa händelser involverande varumärkesrepresentanter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Hssine Kouissem; Felix Ahlkvist; Alex Roos; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study was conducted from an interest of an up and coming phenomenon where representatives have a bigger role in advertising and branding. The purpose of the study is to examine how consumers' perceptions of brands are affected in connection with negative events concerning its representatives. LÄS MER

  3. 23. Parasociala Interaktioner eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig att älska livestreamen - En kvantitativ studie om parasociala interaktioner på Twitch.tv, sociala behov och psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Malcolm Van Der Meijs; William Lahtela; [2022]
    Nyckelord :Parasociala interaktioner; psykisk ohälsa; sociala behov; livestream; Twitch.tv Parasocial interactions; mental illness; social needs; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi lever idag i en värld där en kontinuerlig ökning av både internetanvändning och psykisk ohälsa är en verklighet för den svenska befolkningen. Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan psykisk ohälsa, sociala behov och parasociala interaktioner (icke-reciproka beteenden och relationer med medieprofiler) bland svenskar som använder sig av livestreamingtjänsten Twitch. LÄS MER

  4. 24. Can parasocial relationships make consumers blind?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lovisa Idberg; Kristina Kielaityte; [2022]
    Nyckelord :Parasocial Relationship PSR ; Human Brand; SMI; Transgression; Consumer Response; YouTube; Instagram; Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract Purpose: This study explores how parasocial relationships between consumers and human brands can affect consumers’ responses toward human brand transgression. To answer the research question of parasocial relationships can make consumers blind. LÄS MER

  5. 25. Influencers Retorik : Hur influencers argumenterar på sociala medier

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Miski Samater; Ilham Ali; [2021]
    Nyckelord :Rhetoric; influencers; Instagram; parasocial relations; elaboration likelihood model; Retorik; influencers; Instagram; parasociala relationer; elaboration likelihood model;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kartlägga hur influencers argumenterar för samhällsviktiga frågor, personliga frågor samt för produkter/varumärken de marknadsför på sociala medier. Den retoriska modellen, och de teoretiska modellerna parasociala relationer och Elaboration Likelihood Model (ELM) ska tillämpas för att identifiera om retoriska argumenteringar har betydelse i skapandet av relationer. LÄS MER