Sökning: "Parasocial Relationships"
Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden Parasocial Relationships.
21. Fake Existence, Real Influence? : Computer Generated Imagery (CGI) Influencers' Impact on Consumers' Purchase Intentions
Master-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : In the light of the digitalization and the emergence of social media, the concept of influencer marketing has increased significantly in importance on a global scale and is now considered one of the most effective, powerful and cost-effective marketing tools for businesses in today’s society. Nevertheless, despite the effectiveness of influencer marketing, the growing worldwide marketing trend of Computer Generated Imagery (CGI) influencers, also described as human-like influencers, is currently revolutionizing today’s influencer marketing and is expected to become the new way of marketing from a future perspective. LÄS MER
22. En negativ association med en folkkär person : En kvalitativ studie kring konsumenternas upplevelse av negativa händelser involverande varumärkesrepresentanter
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : The study was conducted from an interest of an up and coming phenomenon where representatives have a bigger role in advertising and branding. The purpose of the study is to examine how consumers' perceptions of brands are affected in connection with negative events concerning its representatives. LÄS MER
23. Parasociala Interaktioner eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig att älska livestreamen - En kvantitativ studie om parasociala interaktioner på Twitch.tv, sociala behov och psykisk ohälsa
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Vi lever idag i en värld där en kontinuerlig ökning av både internetanvändning och psykisk ohälsa är en verklighet för den svenska befolkningen. Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan psykisk ohälsa, sociala behov och parasociala interaktioner (icke-reciproka beteenden och relationer med medieprofiler) bland svenskar som använder sig av livestreamingtjänsten Twitch. LÄS MER
24. Can parasocial relationships make consumers blind?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Abstract Purpose: This study explores how parasocial relationships between consumers and human brands can affect consumers’ responses toward human brand transgression. To answer the research question of parasocial relationships can make consumers blind. LÄS MER
25. Influencers Retorik : Hur influencers argumenterar på sociala medier
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kartlägga hur influencers argumenterar för samhällsviktiga frågor, personliga frågor samt för produkter/varumärken de marknadsför på sociala medier. Den retoriska modellen, och de teoretiska modellerna parasociala relationer och Elaboration Likelihood Model (ELM) ska tillämpas för att identifiera om retoriska argumenteringar har betydelse i skapandet av relationer. LÄS MER