Sökning: "Parasocial theory"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden Parasocial theory.

  1. 11. När skönheten är odjuret : En studie om unga kvinnors attityder till framställningen av skönhetsingrepp på Instagram – med inriktning på deras självbild.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Rebecca Smahl; Levi Shanni; [2022]
    Nyckelord :Instagram; gender; beauty; beauty ideal; beauty procedures; identity; attitudes; Instagram; genus; skönhet; skönhetsideal; skönhetsingrepp; identitet; attityder;

    Sammanfattning : Kroppens yttre utseende har varierande betydelser i människors liv, men alla har en uppfattning om hur de tänker och känner kring sin kropp. Vår kroppsuppfattning influeras oftast av yttre faktorer, inklusive sociala medier som presenterar innehåll som kan påverka vårt tankesätt. LÄS MER

  2. 12. Skapa trovärdighet online

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Tröhler; [2022]
    Nyckelord :Trovärdighet; Influencer; Kritisk diskursanalys; Norman Fairclough; Dramaturgi; Parasocial relation; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This study analyzes how the German influencer Rezo can gain credibility through his language in his political youtube-video "The destruction of the CDU," which was released just before the EU election in 2019. The study is inspired by the research of Norman Fairclough and his contribution to the field of discourse analysis. LÄS MER

  3. 13. "Literally giving the main character vibes" – Examining Emotional Capital and Parasocial Relationships on YouTube

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Marta Kruhlinskaya; [2022]
    Nyckelord :emotional capital; parasocial relationships; mediated relationships; social media; YouTube; discourse theory; DTA; digital media; online communication; virtual sociality; emotionality;

    Sammanfattning : In an ever-evolving social media landscape, online communication has become more prone to the revelation of our affective states. In this study, I investigate how iterations of emotional capital, an extension of Pierre Bourdieu’s four forms of capital, shape social interaction in mediated relationships on YouTube, a platform that fosters a participatory culture. LÄS MER

  4. 14. Streaming as a Virtual Being : The Complex Relationship Between VTubers and Identity

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Birna Turner; [2022]
    Nyckelord :vtuber; livestreaming; streaming; twitch; motion capture; identity;

    Sammanfattning : The boundary between offline and online worlds is rapidly shrinking with improvements in technology. Virtual Youtubers (VTubers) have emerged in recent years as a new Twitch streaming phenomenon. Replacing the use of webcams, VTubers obscure their true physical appearance and instead choose to represent themselves through a fictional character. LÄS MER

  5. 15. ”I betalt samarbete med…” : En språkvetenskaplig studie om influencers reklam på sociala medier, parasociala relationer, identiteter och värderingar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Ida Barck; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Influencer; Marketing; Influencer Marketing; Multimodal analysis; Visual grammar; Social semiotic; Appraisal theory; Instagram; Influencer; Marknadsföring; Systemiskt funktionell grammatik; SFG; Socialsemiotik; Appraisal;

    Sammanfattning : Samtidens reklam har i takt med digitaliseringens utveckling nått ett maktskifte. En populär marknadsföringsstrategi i den nutida reklamen som växer explosionsartat och omsätter miljarder är att använda influencer marketing för att nå ut till sin målgrupp. LÄS MER