Sökning: "Parasociala Relationer"

Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade orden Parasociala Relationer.

  1. 21. När man talar om podden : en kvalitativ analys av mecenatskap bland podcastfans

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier; Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mikaela Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :parasociala relationer; podcast; mecenatskap; symboliskt kapital; fandom; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mecenatskap har varit en förutsättning för kulturutövare under tusentals år. Till följd av det sociala medielandskapets utveckling har mecenatskapets förutsättningar förändrats: onlinebaserade betalplattformar möjliggör en ny form av mecenatskap, grundat i att många olika mecenater donerar mindre summor för att stötta kreatörer ekonomiskt. LÄS MER

  2. 22. ”I betalt samarbete med…” : En språkvetenskaplig studie om influencers reklam på sociala medier, parasociala relationer, identiteter och värderingar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Ida Barck; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Influencer; Marketing; Influencer Marketing; Multimodal analysis; Visual grammar; Social semiotic; Appraisal theory; Instagram; Influencer; Marknadsföring; Systemiskt funktionell grammatik; SFG; Socialsemiotik; Appraisal;

    Sammanfattning : Samtidens reklam har i takt med digitaliseringens utveckling nått ett maktskifte. En populär marknadsföringsstrategi i den nutida reklamen som växer explosionsartat och omsätter miljarder är att använda influencer marketing för att nå ut till sin målgrupp. LÄS MER

  3. 23. En negativ association med en folkkär person : En kvalitativ studie kring konsumenternas upplevelse av negativa händelser involverande varumärkesrepresentanter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Hssine Kouissem; Felix Ahlkvist; Alex Roos; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study was conducted from an interest of an up and coming phenomenon where representatives have a bigger role in advertising and branding. The purpose of the study is to examine how consumers' perceptions of brands are affected in connection with negative events concerning its representatives. LÄS MER

  4. 24. Parasociala Interaktioner eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig att älska livestreamen - En kvantitativ studie om parasociala interaktioner på Twitch.tv, sociala behov och psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Malcolm Van Der Meijs; William Lahtela; [2022]
    Nyckelord :Parasociala interaktioner; psykisk ohälsa; sociala behov; livestream; Twitch.tv Parasocial interactions; mental illness; social needs; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi lever idag i en värld där en kontinuerlig ökning av både internetanvändning och psykisk ohälsa är en verklighet för den svenska befolkningen. Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan psykisk ohälsa, sociala behov och parasociala interaktioner (icke-reciproka beteenden och relationer med medieprofiler) bland svenskar som använder sig av livestreamingtjänsten Twitch. LÄS MER

  5. 25. LOOK WHAT YOU MADE ME DO… - Vad influerar influencern? – En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Karin Björklund; Carita Jacobsson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Influencer; Influencer Marketing; Instagram; Sharenting; Självpresentation; Integritet; Trans-parasociala relationer; Mediemoral;

    Sammanfattning : Syfte: Studien ämnar undersöka vad som influerar influencers kring vad de publicerar i sina sociala medier. Teori: Sharenting, Självpresentation, Integritet, Trans-parasociala relationer, Mediemoral Metod: Kvalitativa respondentintervjuer Material: Tre influencers som är baserade i Sverige. LÄS MER