Sökning: "Parkeringsnorm"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Parkeringsnorm.

  1. 1. Parkeringsnormer och deras påverkan på utformningen av bostäder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

    Författare :Alex Wibeck; Albert Junerup; [2022]
    Nyckelord :parking norms; parking standards; parking; housing design; architecture; urban planning; urban development; motoring.; parkeringsnorm; parkeringstal; parkering; bostadsutformning; arkitektur; stadsplanering; stadsutveckling; bilism;

    Sammanfattning : När nya bostäder uppförs eller befintliga bostäder byggs om krävs parkeringsplatser för brukarna. Antalet platser som krävs fastställs i kommunala parkeringsnormer. Minimi, maximi och flexibla parkeringsnormer är några vanligt förekommande typer avparkeringsnormer som används runt om i Sveriges kommuner. LÄS MER

  2. 2. Parkering som styrmedel i mindre kommuner i Sverige : En fallstudie av Karlskrona och Kalmar kommuns parkeringsnormer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hannes Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Parkeringsnorm; parkeringsriktlinjer; parkering; hållbart resande; mindre städer tätorter;

    Sammanfattning : Omställningen till ett mer hållbart resande är avgörande för att uppnå de svenska miljömålen. Inrikestrafiken står för en betydande del av utsläppen och bilismen påverkar även städernas utformning i form av utglesning som i sin tur påverkar möjligheterna till ett mer hållbart resande. LÄS MER

  3. 3. Parkerings- och mobilitetslösningar för en hållbar stadsutveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

    Författare :Gustaf Holmgren; Hampus Joram; [2022]
    Nyckelord :sustainability; urban development; parking norms; mobility; mobility solutions; accessibility; destination points; hållbarhet; stadsutveckling; parkeringsnorm; mobilitet; mobilitetlösningar; tillgänglighet; målpunkter;

    Sammanfattning : Varje bilresa börjar och slutar på en parkeringsplats. Samhället har under lång tid utformats med bilens framkomlighet i åtanke vilket bidragit till att det idag finns mer parkeringsyta än boyta i Sverige. Den genomsnittliga bilen står parkerad 97 procent av sin livstid och nyttjar en stor mängd markyta som parkering. LÄS MER

  4. 4. ”Visst ska man tänka på miljö, men…” : En studie av synen på den egna parkeringsplatsen i flerbostadshus med sänkt parkeringstal

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Henrick Sundbom; [2022]
    Nyckelord :Flexible minimum parking requirements; Parking policy; User attitudes towards parking; Acceptance of lowered parking supply; Mobility management; Flexibla parkeringstal; Parkeringspolitik; Användares åsikter om parkering; Acceptans för minskat parkeringsutbud; Mobilitetsåtgärder;

    Sammanfattning : I detta kandidatexamensarbete undersöker jag den demokratiska hållbarheten i kommunpolitiska beslut om sänkta krav på parkering (så kallade ”flexibla parkeringsnormer”). Den tidigare forskningen på ämnet har fokuserat på huruvida den önskade beteendeförändringen kan uppnås, varför användarnas uppfattningar kring beslutet inte studerats. LÄS MER

  5. 5. Parkering på väg mot det hållbara samhället

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Matilda Karlberg; [2021]
    Nyckelord :hållbarhet; markanvändning; parkering;

    Sammanfattning : Dagens stadskärnor är formade efter bilen som tar i anspråk betydande arealer tätortsmark, där parkering är vad som undersöks i denna studie. En genomsnittsbil står parkerad 97 % av sin tid, och då på olika parkeringsplatser. Detta leder till att vi idag har mer parkeringsyta än vad vi har bostadsyta i Sverige. LÄS MER