Sökning: "Participation restriction"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Participation restriction.
1. Occupational justice and injustice in persons with mental disorders – a scoping review
Master-uppsats, Jönköping University/HälsohögskolanSammanfattning : Background: Approximately 20-25 % of people experience mental health disorders globally and, therefore, have a higher chance of meeting occupational injustices in their everyday lives. Occupational injustice includes occupational deprivation, imbalance, alienation, marginalization and apartheid. LÄS MER
2. Mötesfriheten under covid-19 pandemin - En undersökning om restriktionerna inneburit en kränkning av Europakonventionen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Covid-19 pandemin har inneburit stora utmaningar för samtliga samhällsaktörer. För enskilda individer och grupper har pandemin i många avseende inneburit stora utmaningar socialt då social distansering har förespråkats, vilket i många fall har lett till en ökad känsla av ensamhet. LÄS MER
3. Meaning-making i kriskommunikation : En kvalitativ jämförelse mellan Sveriges och Danmarks kriskommunikation under Covid 19 pandemin utifrån meaning - making
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : The ongoing Covid- 19 pandemic has globally affected aspects such as health, economy and welfare all around the world. The demand for effective communication is to a very high degree a priority from the leading actors in society, such as the media, government and authorities, in order to respond to the spread of infection. LÄS MER
4. Inflytande i förskolan, en rättighet för alla barn : Förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att arbeta med de yngsta barnens möjligheter till inflytande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Förskollärare har ett särskilt ansvar för att barn ska få inflytande i förskolan. Syftet med studien är att belysa förskollärares uppfattningar och erfarenheter avseende ansvaret för de yngsta barnens möjligheter till inflytande i förskolan. LÄS MER
5. The role of gender equality on rural women development in agriculture : case study: koperative duhinge ikigori kanjongo “KODIKA”, Nyamasheke district, Rwanda
Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Gender is as a contract in society regulating the relations between men and women. But Gender equality is referred to as equal rights, roles and responsibilities for men and women. It is a crucial element in sustainable development, and it is considered as human rights. LÄS MER