Sökning: "Pathos"

Visar resultat 16 - 20 av 287 uppsatser innehållade ordet Pathos.

  1. 16. True crime - ett offer för underhållning : En retorisk analys av hur brottsoffer porträtteras i true crime-podcasts

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Moa Lindqvist; Hanna Berglund; [2023]
    Nyckelord :Victim; true crime; podcast; framing; victim discourse; victimology; the ideal victim;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how crime victims are portrayed in the true crime genre, specifically podcasts, in order to find out what opportunities the receivers have for meaning making regarding victims. The study analyzes a total of four podcast episodes produced by P3 Dokumentär and Jakten på mördaren which are two very large podcasts in Sweden based on listeners. LÄS MER

  2. 17. Ethos, Pathos, Logos - Gilla, Kommentera, Dela : En kvalitativ innehållsanalys om de likheter och olikheter mellaninfluencer nivåerna

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Carl Sundbom; Sofie Söder; [2023]
    Nyckelord :influencer; retorik; parasociala interaktioner; emojis; influencer marketing;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Det problemområde vi utgår ifrån i denna studie är att det finns skillnader och flera genomgående teman i hur ett betalt samarbete ser ut och skapas beroende på vilken nivå en influencer ligger på, det vill säga micro, macro och megainfluencers. Syftet med studien är att undersöka olikheter och likheter i retoriken av betalda samarbeten publicerade på Instagram av olika nivåer av influencers, dessa influencer nivåer är; mico influencers, macro influencers och mega influencers. LÄS MER

  3. 18. "Dela gärna vidare" : En kvalitativ innehållsanalys av svenska partiledares kriskommunikation på Instagram under sommaren 2023 gällande koranbränningarna och det försämrade säkerhetsläget

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Malva Mårtensson; Ida Lindroos; [2023]
    Nyckelord :Instagram; Quran burnings; deteriorating security situation; crisis communication; Swedish party leaders; semiotics; rhetoric.; Instagram; koranbränningar; säkerhetsläget; kriskommunikation; svenska politiker; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : Under sommaren 2023 präglades Sverige av koranbränningar och ett försämrat säkerhetsläge. Studien undersöker svenska partiledares kriskommunikation på plattformen Instagram under denna period och studiens syfte är således att undersöka hur svenska partiledare använde plattformen Instagram som kommunikationskanal för kriskommunikation under sommaren 2023. LÄS MER

  4. 19. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER

  5. 20. Från 300 ord till 30 sekunder : En studie om TikTokifieringen av nyheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Clara Andén; Ella Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Infotainment; journalistik; multimodalitet; platformization; retorik; TikTok;

    Sammanfattning : TikTok är idag den mest populära nyhetskällan bland barn och ungdomar i Sverige och allt fler nyhetsmedier etablerar sig på plattformen. För att anpassa sig efter TikTok-formatet behöver nyhetsmedierna producera en ny typ av journalistiskt innehåll. LÄS MER