Sökning: "Paulina Malmö universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Paulina Malmö universitet.

  1. 1. Avhoppare väcker maktlöshet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paulina Ny; Sofie Hartmeyer; [2023]
    Nyckelord :avhopp; avhoppare; gymnasiet; maktlöshet; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Det är många elever som gör avhopp från gymnasiet och forskning visar att genom bland annat satsningar på studie- och yrkesvägledare minskar felval och avhopp på gymnasiet. I denna uppsats undersöks studie- och yrkesvägledares uppfattning om avhoppare och hur de arbetar med elever som vill hoppa av skolan. LÄS MER

  2. 2. Bootstrapping methods for assessing causality in survival analysis: A case study on major adverse cardiovascular events

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Paulina Benthem Ciano; [2023]
    Nyckelord :Causality; Graphical models; Bootstrap; Survival analysis; Additive hazards model.; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : The combination of graphical models with Aalen's additive hazards model, resulting in a model known as dynamical path analysis, permits assessing the effects of different variables on times until an event and decomposing these total effects into direct and indirect effects. This thesis proposes novel bootstrapping methods designed for left-truncated right-censored data, conditional on covariates within the framework of Aalen's additive hazards model, in order to obtain confidence intervals for the estimates. LÄS MER

  3. 3. Lava-zombies och pusslekar : En kvalitativ studie med syfte att undersöka förskollärares syn på om de lekredskap och/eller ytor som erbjuds i förskolans utemiljö påverkar barns lekar ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paulina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskolans utomhusmiljö; fri lek; genusperspektiv; kamratkultur; tolkande reproduktion; affordance;

    Sammanfattning : Barn idag tillbringar en stor del av deras barndom på förskolan och mycket av dagarna där spenderas i utemiljöerna. Att förskolan ska erbjuda och sträva efter att barnen ska mötas och behandlas på jämlikt vis är en viktig fråga inom förskolan men det krävs kunskap och förståelse för hur jämlikt tolkas och användas. LÄS MER

  4. 4. Samarbete eller samverkan, samtal eller dialog? : En kvalitativ studie av interaktionen mellancivilsamhällesorganisationer och kommunen inom socialthållbarhetsarbete i Malmö

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Elinor Olsen; Paulina Stanley; [2022]
    Nyckelord :Social sustainability; collaboration; civil society organizations; sustainable city development; legitimacy; non-profit organizations; Social hållbarhet; samverkan; civilsamhällesorganisationer; hållbar stadsutveckling; legitimitet; idéburen sektor;

    Sammanfattning : Sektorsöverskridande samverkan har blivit ett allt viktigare inslag i organiseringen av offentlig service och i kommunalt hållbarhetsarbete. Denna uppsats studerar interaktionen mellan kommunen och civilsamhällesorganisationer inom fältet socialt hållbarhetsarbete i Malmö stad. LÄS MER

  5. 5. “Mobiltelefonen har förstört hela min koncentrationsförmåga” : Fem studenters upplevelser av mobiltelefonanvändning på Malmö Universitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Paulina Selmani; Zina Ismail Arif; [2022]
    Nyckelord :Mobile Phone Usage; Smart Phone; Students; University; Distraction; Tool; Dependance; Goals; Discipline; Applications; Mobiltelefon; mobiltelefonanvändning; studenter; universitet; distraktion; verktyg; mobiltelefonberoende; mål; disciplin; självdisciplin; applikationer;

    Sammanfattning : This study investigates students' experiences of mobile phone usage at Malmö University. The purpose of this study is to investigate how students use their mobile phones and if the usage has an effect on their education. LÄS MER