Sökning: "Paulo Freire"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden Paulo Freire.

  1. 6. I skolan medvetandegörs hot och våld : Intervjustudie med personal från gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Lundquist; [2021]
    Nyckelord :Threats and violence were made aware; in school; close reationships; at home; children got hurt; student health team; Crisis-group; Social services; Police; POSOM group; Hot och våld medvetandegjordes; i skola; i nära relationer; i hemmet; barn for illa; elevhälsoteam; Krisgrupp; Socialtjänsten; Polisen; POSOM-gruppen;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att redogöra för det förebyggande arbetet kring hot och våld men också hantering av hot och våld i gymnasieskolan. Därmed användes en kvalitativ intervjustudie med rektorer, lärare samt en kurator som gav svar på följande frågeställningar; hur förebyggdes hot och våld i gymnasieskolan, hur identifierades hot och våld i gymnasieskolan samt hur bemöttes hot och våld i gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 7. "Om någon i ens ålder inte har TikTok så tycker man att den är lite konstig" : En kvalitativ utforskande studie kring TikToks inflytande på ungdomars totala medieanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Wilma Wernersson; Viktoria Hummelstedt; [2021]
    Nyckelord :media using; media ecology; social media; TikTok; youngsters; uses and gratification; Medieanvändning; medieekologi; sociala medier; TikTok; ungdomar; uses and gratifications;

    Sammanfattning : The main purpose of this essay is to investigate the role of teachers of religious education in the proactive work against violent extremism and radicalization. Furthermore, the ambition is to raise awareness of how these five teachers of religious education in the Swedish upper secondary schools and primary schools in the subject of religious studies work with and implement the school's democratic mission, and to find structures to teach about radicalization,fundamentalism, pro-violence extremism and terrorism. LÄS MER

  3. 8. En skola för alla

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Isabella Theorin; Rebecka Svantesson; [2020]
    Nyckelord :Social pedagogy; social work in school; children with autism; inclusive education; disability in school;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur skolans miljö på fyra olika skolor ser ut för elever som är inom autismspektrumtillståndet. Skolans professionella har som uppgift att kunna anpassa undervisningen efter alla elevers behov och förutsättningar. LÄS MER

  4. 9. Unlocking liberation : a study on critical pedagogy projects with Saraguro women, Ecuador

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Anna Hedin; [2020]
    Nyckelord :Critical pedagogy; Conscientisation; Praxis; Liberation; Saraguro; Paulo Freire; Mujerista theory; Alternative development; Participatory development; Social Sciences;

    Sammanfattning : How can critical pedagogy (CP) further Indigenous women’s sociopolitical agency and liberation? This case study is engaging with a CP project conducted by the Ecuadorian NGO GAMMA with Indigenous Saraguro women. Given its methodological approach, the project represents an interesting case for looking into alternatives to top-down and technocratic capacity building approaches within mainstream development. LÄS MER

  5. 10. Critical thinking produces lasting knowledge : A litterateur study on why critical thinking is necessary for student’s development, Illustrated through the high school subject religion and science in religion studies

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Nicole Annis; [2019]
    Nyckelord :Critical thinking; Religion and science; Lgr11; Education; Pedagogy; John Dewey; Pragmatism; Marxism; Natalism; Hannah Arendt; Paulo Freire;

    Sammanfattning : This essay will present a discussion about why critical thinking is crucial for student’s long-term development with the subject religion and science in high school religion as an example of how this can be fulfilled. Three different theories will be applied in this essay in order to form a comprehensive discussion. LÄS MER