Sökning: "Pedagog eller lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden Pedagog eller lärare.

  1. 1. Matematikläxan som didaktiskt verktyg : Har lärarens erfarenhet eller vilken läroplan som var aktuell vid lärarens examen någon betydelse för utdelning av den?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Holmkvist; Rafael Kristing; [2023]
    Nyckelord :homework in mathematics; mathematics; primary school; experience; curriculum; didactic tool; matematikläxor; matematik; lågstadiet; grundskolan; erfarenhet; läroplaner; didaktiskt verktyg;

    Sammanfattning : Det finns inget reglemente för huruvida matematikläxor ska delas ut eller inte, det är upp till varje pedagog eller skola att bestämma det själva. Det finns många fördelar såväl som nackdelar med att dela ut matematikläxor. LÄS MER

  2. 2. När den ena studiehindrande handlingen leder till den andra - några pojkars berättelser om utmaningar i studierna

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ylla Hinsch; [2022-10-19]
    Nyckelord :Studiehindrande handlingar; pojkar; relation; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att få insikt om pojkars upplevelser av en period i skol gången som har haft inslag av avståndstagande handlingar från studierna. Teori: Till studien har det sociokulturella perspektivet legat till grund som teoretiskt ram verk, där grundantagandet är att kunskapen finns mellan människor och inte främst inom individen, där kunskapen bemästras och förädlas i samspel av olika perspektiv och utifrån olika situationer. LÄS MER

  3. 3. “Jag kan tänka efter som pedagog på ett helt annat sätt” : En kvalitativ analys av lärares erfarenhet av hörselpedagogisk rådgivning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johannes Fribyter; Sara Nordin; [2022]
    Nyckelord :Barn med hörselnedsättning; hörselpedagogisk rådgivning; lärare; hörselpedagog; integrerad;

    Sammanfattning : Elever med hörselnedsättning går oftast integrerade på hörande skolor. Kunskapen om hörselnedsättning saknas av många lärare. Några skolor har tillgång till hörselpedagogisk rådgivning. Det här examensarbetet har med en fenomenologisk ansats syftet att analysera vilken erfarenhet lärare har av hörselpedagogisk rådgivning. LÄS MER

  4. 4. Religionsundervisning i grundskolan i ett mångreligiöst samt mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; Madeleine El-Dakkak; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; grundskola; religionsundervisning; religiös; sekulär; multireligiöst; mångkulturellt; inkludering; religionslitteracy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen : ● Vilka didaktiska val är att föredra i ett mångkulturellt samt mångreligiöst klassrum för att motverka de svårigheter och problematik som finns inom religionsundervisningen? Kunskapsöversikten är riktad till blivande och verksamma lärare då den arbetar mot en större kunskap som pedagog för att motverka konflikter och osäkerhet i relation till religionsundervisningen i ett mångreligiöst klassrum. Vi har sökt efter våra sökord på både engelska och svenska via olika databaser tagit fram relevant forskning och därtill viktiga avhandlingar och böcker. LÄS MER

  5. 5. Språkstörning och stöd som ges på högstadiet : Elevers, vårdnadshavares och lärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Ek; Anna Bergman; [2022]
    Nyckelord :Elever; högstadiet; intervjuer; lärare; språkstörning; stöd; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån specialpedagogiska perspektiv samt perspektiv på inkludering belysa stöd som gavs elever med språkstörningsdiagnos under högstadiet, ur elevers, vårdnadshavares och lärares perspektiv. Få tidigare studier omfattar ett elevperspektiv varför detta beaktas i denna studie. Studien har en kvalitativ metodansats. LÄS MER