Sökning: "Pedagogernas arbetssätt"
Visar resultat 11 - 15 av 449 uppsatser innehållade orden Pedagogernas arbetssätt.
11. Språkutvecklande arbetssätt och metoder i förskolan för att alla barn ska nå en gymnasieexamen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I följande studier har vi undersökt hur fyra olika förskolor arbetar med barns språkutveckling i deras gemensamma vision att alla barn ska nå en gymnasieexamen och hur barnen följer upp samt om det finns någon statistik kring barnens skolgång. Vi har studerat vilka arbetssätt och metodpedagoger som används i förskolans verksamhet samt hur dessa skiljer sig åt i olika socioekonomiska stadsdelar inom förskoleområdet. LÄS MER
12. Språkutvecklande lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie med inblick i pedagogernas arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger inom förskolan arbetar med att skapa lärmiljöer som främjar språkutvecklingen hos barn. Studien har teoretiskt utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har en kvalitativ forskningsansats där datainsamlingsmetoden har varit semistrukturerade intervjuer och analyserats utifrån tematisk analysmetod. LÄS MER
13. ”Alla har vi olika språk” : En intervjustudie om pedagogers beskrivningar och erfarenheter av inkluderande språkutveckling i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter av att utveckla alla språk i en flerspråkig barngrupp. De frågeställningar som ställts handlar om pedagogernas beskrivningar om förhållningssättet för flerspråkiga barngrupper, vilka arbetssätt som pedagogerna uttrycker som viktiga för att stimulera språkutvecklingen för flerspråkiga barn och vilka redskap som pedagogerna beskriver som framgångsrika för att inkludera alla språk. LÄS MER
14. Digital assisterande teknik : -ett stöd för nyanlända elevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här studien strävar efter att synliggöra hur digital assisterande teknik i undervisningen kan främja nyanlända elevers språkutveckling. Syftet med studien är således att ta reda på hur några pedagoger uppfattar och använder digital assisterande teknik som ett stöd i undervisning av nyanlända elever. LÄS MER
15. En förskola för alla: inkludering i förskolan och pedagogernas arbetssätt : Förskollärarens uppfattningar kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd och en inkluderande förskolemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskollärare ser på begreppet inkludering och hur förskollärarna arbetar med inkludering av barn med särskilda behov, samt vilka svårigheter som kan upplevas i det inkluderande arbetssättet. Våra frågeställningar är: Hur ser pedagogerna på begreppet inkludering och hur arbetar de med inkludering av barn med särskilda behov?Hur anpassar pedagogerna verksamheten till barn med särskilda behov?Vilka utmaningar medför ett barn med särskilt behov? För att få svar på våra frågeställningar intervjuade vi fem förskollärare, förskollärarna var från sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER