Sökning: "Pedagogernas arbetssätt"
Visar resultat 6 - 10 av 449 uppsatser innehållade orden Pedagogernas arbetssätt.
6. Nyanlända barn i förskolan : En Semistrukturerad intervjustudie av pedagogernas arbetssätt för nyanlända barns inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med vår studie är att belysa hur pedagogerna arbetar för att inkludera nyanlända barn i den svenska förskoleverksamheten som inte har lärt sig språket än. De framgår vilka olika metoder och strategier pedagogerna använder sig av för att främja och utveckla barns språkliga kompetenser. LÄS MER
7. Utemiljön som lärmiljö : Förutsättningar och nyttjande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Utevistelsen är högt värderad i Sverige och den svenska förskolan. I förskolans uppdrag ingår att det ska erbjudas miljöer som främjar utveckling och lärande. I studien beskrivs miljöer som, med pedagogers inblandning, syftar till att främja lek och lärande med begreppet lärmiljöer. LÄS MER
8. Pedagoger om fritidshemmet förr och nu : En intervjustudie kring fritidshemmets utveckling och identitet kring övertidsperioden från 90-talet och framåt ur pedagogernas perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I detta examensarbete kommer vi att gå igenom både fritidshemmets förändring och yrkesrollens utveckling. Denna studie kommer att beröra delar från fritidshemmets födelse kring 1960-talet fram till modern tid, där vi talar om integration, försök till samverkan mellan skola och fritidshem samt hur dessa förändringar genom åren har påverkat fritidslärarens yrkesroll, både till det positiva och det negativa. LÄS MER
9. Språkutvecklande arbetssätt i svenskämnet årskurs F-3 ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ undersökning av fem lärares upplevelser, utmaningar och möjligheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur lärarna i svenska resonerar kring användningen av språkutvecklande arbetssätt i verksamheten. Men även synliggöra några lärares utmaningar och möjligheter de ställs inför gällande stöd i språkutvecklingen för sina klasser i årskurserna F-3 utifrån flerspråkighet. LÄS MER
10. Den bortglömda tamburen : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt till barn i förskolans hall
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Med vår studie vill vi få syn på hur det kan se ut i tamburen på förskolor, hur samspelet mellan barn och pedagoger ser ut, om barnen utmanas till att vara självständiga samt om miljön möjliggör till barns självständighet. Studien innehåller två delstudier med intervjuer och observationer från två olika förskolor. LÄS MER