Sökning: "Pedagogers arbete med ADHD"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Pedagogers arbete med ADHD.

  1. 1. ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Natalie Elofsson; Rebecca Ericsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Elofsson, Natalie och Ericsson, Rebecca (2023). ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda”- En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Hur uppfattar pedagoger fenomenet barn i behov av stöd? : Sju förskolepedagogers uppfattningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Ekebjörk; [2021]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; Diskurs; Förskola; Makt; Normalisering; Pedagoger; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Specialpedagogiken har oftast förknippats med de barn som har en diagnos eller fysiska funktionsvariationer. Det vill säga barn med downs syndrom, adhd eller är utåtagerande som är i behov av stöd. Men det finns även andra barn som är i behov av stöd som är socialt tillbakadragna och som inte har diagnostiserats med något specifikt. LÄS MER

  3. 3. Barn som utmanar i förskolans verksamhet. : En enkätstudie om pedagogers erfarenhet av barn med ADHD och barn som "utmanar" lite extra i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Yngvesson; Maria Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola* Linda Palla*; funktion* förskol*; Särskilt stöd* Barn*. ADHD; utmanande beteende; Barn med ADHD; Barn som utmanar; Barn i behov av särskilt stöd; Lågaffektivt bemötande; utåtagerande beteende.;

    Sammanfattning : Förskolans verksamhet är en plats som är till för alla barn, med en rådande omsorgspedagogik och synssätt att alla barn ska bli sedda, stödjas och utvecklas utifrån sina individuella förutsättningar och behov. Med alla barn menar vi även de barn som på något vis utmanar förskollärare lite extra, genom att avvika från normer, förväntningar och med beteenden eller utbrott som kommer som blixtar från en klar himmel. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers syn på hinder och svårigheter för lek och utveckling för barn med ADHD i Förskolan : Hur verksamheten kan organiseras kring ett barn med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Victoria Näsström; [2017]
    Nyckelord :Barn med ADHD; Lekens möjligheter; ADHD i förskolan; Hinder för barn med ADHD;

    Sammanfattning : Jag vill undersöka vad olika professioner som arbetar eller möter barn dagligen har för erfarenheter och kunskaper om hinder och svårigheter i förskolan för barn med ADHD som hämmar leken som för barn är naturligt och vägen till lärande och utveckling. Jag har använt mig av kvalitativa intervjuer i min metod.. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete med en elev med ADHD-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :David Nunez; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolan har ett värdegrundsmål i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Skolverket (2011) om att ”leva sig in i och förstå andra människors situation och utveckla en vilja att handla också med deras bästa för ögonen” Skolverket 2011 (s.12) Detta är ett viktigt mål att sträva mot eftersom elevernas empatiska förmåga skall främjas. LÄS MER