Sökning: "Pedagogers förhållningssätt genus"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden Pedagogers förhållningssätt genus.

  1. 1. Prinsessklänningar och riddarborgar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lodin; Lovisa Bergström; [2024-02-29]
    Nyckelord :Genus; Kön; Makt; Normer; Inflytande; Material; Miljö; Leksaker; Förskola;

    Sammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER

  2. 2. “Genus innebär väl kön..” : En kvalitativ enkätstudie om pedagogers uppfattningar och förhållningssätt gällande genus

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Fröberg Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Educators; gender; gender stereotypes; gender roles; primary schools;

    Sammanfattning : In this thesis I have made a qualitative study among educators. The purpose of this essay was to investigate the variation in educators' perceptions of the concept of gender, as well as how they describe how their perceptions can, or does, affect the educators in their work. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares perspektiv på genus i förskolan : "Det går ju inte att dricka vatten ur en blå kopp..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Eriksson; Maria Bohjort Thyr; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; kön; jämställdhet; identitetsskapande; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att belysa fyra pedagogers perspektiv på genus och arbetet med det i förskolan, detta då det visat sig i en granskning gjord av Skolinspektionen att det finns brister i genusarbetet i förskolan. Förskolan ska värna om demokratiska värderingar där alla barn har likvärdiga villkor utan förväntningar utifrån kön som kan påverka barnens livsvillkor. LÄS MER

  4. 4. Hur kan jag veta om jag aldrig har fått testa? : En kvalitativ studie kring pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Naja Khoury; Jennifer Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; förhållningssätt; miljö; material; genus; könsroller; närvaro; begränsningar; dominerande diskurser; feministisk poststrukturalism. positionering; subjektskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie som handlar om hur pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan ser ut. Syftet med studien är att undersöka vad pedagogerna i förskolan uppfattar blir viktigt i arbetet med miljö, material och förhållningssätt för att motverka stereotypa könsmönster i förskolan, samt vilka begränsningar pedagogerna uppfattar med det arbetet. LÄS MER

  5. 5. Man får ju liksom trolla med knäna, verkligen : Pedagogers arbete med jämställdhet och genus i barns lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Johansson; [2022]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet; lek;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka pedagogers arbete med jämställdhet och genus i barns lekar i förskolan där pedagogernas uppfattningar, val av arbetssätt samt möjligheter respektive utmaningar med detta arbete varit i fokus. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av semistrukturerade intervjuer har empiri samlats in. LÄS MER