Sökning: "Pedagogers och barns syn på matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Pedagogers och barns syn på matematik.
1. Räkna med barnen i den digitala världen : En intervjustudie om hur UR:s utbud kring matematik används av pedagoger i undervisningen med barn på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks det hur pedagoger kan använda Utbildningsradions (UR) som ären gratistjänst i lärande syfte. Vi har intervjuat pedagoger i vilken utsträckning de har fått stöd av UR:s utbud i matematik för att kunna stötta barnen och få mer förståelse för matematik genom digitala verktyg eller de hinder som kan uppstå i barnens matematiska lärande. LÄS MER
2. Pedagogers arbete kring Gelman och Gallistels fem principer : En observationsstudie om pedagogers stöttning i barns lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/PedagogikSammanfattning : Det är viktigt att barn får en lustfylld och positiv syn på matematik. Därför är det viktigt att arbeta med matematik redan från tidig ålder så att den kunskapen följer med dem i deras fortsatta liv. Matematik innefattar mycket och därför har jag valt att fokusera på ett område som jag inte har mycket kunskap om. LÄS MER
3. Synliggörandet av matematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Matematik finns runt omkring oss men för att barnen ska bli medvetna om den behövs lyhörda och närvarande pedagoger som med sin kompetens synliggör matematiken, vilket tar oss in på studiens syfte. Syftet har varit att undersöka hur pedagogerna synliggör matematiken i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER
4. Kosten i förskolan - pedagogens roll
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers kunskaper och syn på kosten i förskolan och klargöra om det finns något aktivt arbete i verksamheten för att öka barnens förståelse för matens betydelse för hälsa och välbefinnande, om barnen är delaktiga i måltidsförberedelserna samt om pedagogerna har något inflytande på maten som serveras i förskolan. Metoden som användes var kvantitativ genom enkäter som delades ut till 21 pedagoger på sju förskolor i en kommun i Gävleborgs län. LÄS MER
5. Förskollärares syn på och arbete med matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger uppfattar matematik utifrån förskolans läroplan och hur de arbetar med matematik i enighet med läroplanens strävansmål. Tidigare gjorda studier om pedagogers uppfattningar om matematik i förskolan har visat att pedagogers attityd och inställning till matematik är avgörande för barns matematikutveckling. LÄS MER