Sökning: "Pedagogers syn på matematik"
Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden Pedagogers syn på matematik.
11. Pedagogers förhållningssätt till matematik i förskolan – ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien har som syfte att belysa förskollärarnas upplevda kunskap om och förhållningssätt till matematik i förskolan. Det insamlade materialet analyseras utifrån två frågeställningar om vad pedagoger upplever som hinder och möjligheter för att lyfta matematiken i förskolan, samt hur pedagogerna ser på sin kunskap om matematik. LÄS MER
12. Är det möjligt att bemästra matematikens hinder? : En studie om olika pedagogers syn på matematiksvårigheter och hjälpinsatser
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare och speciallärare kartlägger elever som befinner sig i matematiksvårigheter samt deras syn på hur utformningen av undervisningen till den enskilda eleven kan genomföras. Denna empiriska studie baseras på en kvalitativ analysmetod där datainsamlingsmetoden bestod av fyra intervjuer. LÄS MER
13. Med eller utan matematikbok – Lärares motiv till val av arbetssätt. En intervjustudie med fem matematiklärare verksamma på samma skola.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med min studie är att med utgångspunkt i fem samtalsintervjuer undersöka vad det finns för motiv tillpedagogers val av arbetssätt kopplat till undervisning i ämnet matematik. Arbetet syftar även till att synliggöra föroch nackdelar som pedagoger ser med respektive arbetssätt. LÄS MER
14. Lekens betydelse för lärandet av matematik i förskolan : Pedagogers syn på vilken betydelse lek har för barns tidiga matematiska utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fem pedagoger i en utvald förskola arbetar med lek och matematik, samt hur pedagogerna anser att förskolans verksamhet påverkar barnens matematiska lärande nu och i framtiden. De metoder som jag använt mig av är att söka relevant forskning och litteratur som behandlar ämnet. LÄS MER
15. Pedagogers syn på relationen mellan lek och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger ser på lek och dess relation till barns lärande. Frågeställningarna som vi i studien utgår ifrån är följande: Hur ser pedagogerna på barns lek? Hur ser pedagoger på relationen mellan barns lek och lärande?Vår uppsats är en traditionell studie med en kvalitativ ansats med intervjuer som metod. LÄS MER