Sökning: "Pedagogers syn på matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 54 uppsatser innehållade orden Pedagogers syn på matematik.

  1. 16. Pedagogers och barns syn på matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Dokumentation; Förskola; Matematik; Sociokulturellt perspektiv; Synliggöra lärande;

    Sammanfattning : Grunden för barns matematikkunskaper läggs redan i förskolan. Pedagogers inställning till ämnet, i detta fall matematik, har stor betydelse för inlärningen. Lärarutbildningen lade stor vikt på pedagogisk dokumentation som redskap för pedagogen och barnet att synliggöra lärande. LÄS MER

  2. 17. Matematik i förskolan : En studie av pedagogers syn på matematik för de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sandra Larsson; Åsa Olofsson; [2013]
    Nyckelord :matematik; förskola; yngsta barnen; pedagogers syn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa pedagogers syn på matematik för de yngsta barnen i förskolan. Studien inriktar sig på vad matematik för de yngsta barnen enligt pedagoger innebär samt vilka möjligheter och hinder pedagoger ser med matematik för de yngsta barnen. Undersökningen är kvalitativ och metoden är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Tidsbegreppet : En studie om pedagogers användning av begreppet tid i förskolans verksamhet

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Ann-Charlotte Holmberg; Lena Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Matematik; tid; tidsbegrepp; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få syn på hur tidsbegreppet används och synliggörs av pedagogerna i förskolan. Studien genomfördes på två kommunala förskolor i Mellansverige. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och observationer. Resultatet visar att tidsbegreppet till viss del anses komplicerat för både pedagoger och barn. LÄS MER

  4. 19. Barns lärande i naturvetenskap : Pedagogers syn på naturvetenskapen och lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Elin Engberg; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. Utomhuspedagogik i förskoleklassen : Skiljer sig synen på utomhuspedagogik och användandet avnärmiljön beroende på om skolan är stadsnära eller naturnära?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linda Ossowicki; Åsa Palm; [2013]
    Nyckelord :outdoor education; utomhuspedagogik; lärmiljö; förskoleklass; utomhusmiljö; pedagoger;

    Sammanfattning : Bakgrund: Utomhuspedagogik syftar till lärande i samverkan mellan upplevelse ochreflektion utifrån konkreta erfarenheter i verkliga situationer. Det är ett handlingsriktatlärande utomhus där teori och praktik kopplas samman i ett erfarenhetsbaserat lärande,vilket leder till djupare kunskaper. LÄS MER