Sökning: "Pedagogers syn på matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden Pedagogers syn på matematik.

  1. 21. Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Jansson; Susanne Christiansson; [2012]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; artefakt; utomhusmilj;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för eleverslärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare ochnaturskolepedagoger har vi fått svar på våra frågeställningar. LÄS MER

  2. 22. Implementering av ipad i förskolan : En enkätundersökning om pedagogers erfarenheter av barns utveckling genom införande av ipad i verksamheten - både för och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Gabriella Granfors Wikström; [2012]
    Nyckelord :Ipad; IKT; IT; implementering; förskola;

    Sammanfattning : I denna undersökning är syftet att ta reda på hur ipad implementeras i förskolan. Med utgångspunkt i detta har jag lagt fokus på de verksamma pedagogernas uppfattning och vad ipad kan betyda gällande barns utveckling i förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 23. Pedagogers syn på dramapedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Catrine Elmström; Johannes Elvström; [2012]
    Nyckelord :Drama; Dramapedagogik; Fritidshem; Grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och varför pedagoger som jobbar i skolans värld använder dramapedagogik i undervisningen. Av de pedagoger som ingår i undersökningen är tre fritidspedagoger och tre lärare i årskurs ett till tre. Genomförandet skedde genom kvalitativa intervjuer på olika skolor i Skåne. LÄS MER

  4. 24. Varför skall man ha slöjd? – några lärares syn på slöjdens betydelse för elevers lärande

    C-uppsats,

    Författare :Cecilia Hedin; Slöjd Social och kognitiv utveckling hos barn; [2011]
    Nyckelord :Slöjd; Matematik; Ämnesintegrering; Formellt bildn;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete är att undersöka några pedagogers syn på slöjden som ett formellt bildningsverktyg samtderas syn på en samverkan mellan slöjd och matematik. Alla skapande ämnen får i dag allt mindre resurser ochmånga gånger anses de som onödiga/onyttiga av såväl elever, föräldrar och övrig skolpersonal. LÄS MER

  5. 25. "Vardagsmatematik i förskolan" En studie där pedagoger beskriver sina inställningar och arbetssätt inom matematik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Karin Björklund; Annika Cederholm; [2011]
    Nyckelord :förskola; matematik; arbetssätt; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundI studien beskrivs pedagogers varierande arbetssätt för att utveckla matematik hos barn i förskolans vardag. De metoder som nämns för att utveckla matematiken hos barn i förskolan, utgår från utvecklingspedagogiken som tar vara på vardagliga situationer samt barns egna tankar. LÄS MER