Sökning: "Pedagogical design capacity"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Pedagogical design capacity.

  1. 1. Utvärdering av ett pedagogiskt program och förhållningssätt i medierat lärande;MLE och FIE för kognitiv utveckling : En forskningsöversikt

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Erling; [2021]
    Nyckelord :Feuersteins cognitive intervention program Feuersteins instrumental enrichment program; FIE; Mediated Learning Enrichment; MLE; special education; Feuersteins kognitiva interventions program Feuersteins instrumentella program; FIE; medierat lärande; MLE; specialpedagogisk undervisning;

    Sammanfattning : The research overview is expected to contribute with knowledge of MLE, Mediated Learning Enrichment and FIE, Feuerstein's Instrumental Enrichment program/Feuerstein's cognitive intervention program and its effects, primarily among students with learning disabilities but also among educators.   A research overview focusing on scientific articles, published in 2010-2020. LÄS MER

  2. 2. Är matematikundervisningen som en öppen bok? : En kvalitativ fallstudie med fokus på hur två gymnasielärare i matematik förhåller sig till läroboken i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amanda Hovstam; [2019]
    Nyckelord :Didactic of mathematics; Textbook; Instruction material; Education in mathematics; Orchestrations; Instrumental genesis; Affordance; Pedagogical design capacity; Matematikdidaktik; Lärobok i matematik; Matematikundervisning; Orkestrering; Instrumentell genes; Affordance; Pedagogisk designkapacitet;

    Sammanfattning : Läroboken utgör en stor roll i gymnasielärares undervisning både då det handlar om planering och genomförande. Studien syftar till att besvara hur läroboken används av gymnasielärare och hur lärarna frångår den. Det handlar både om när läroboken används samt vilket innehåll i den som används. LÄS MER

  3. 3. Medielek och digital kompetens i en förskolekontext : Design för meningsskapande

    Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Forsling; [2011]
    Nyckelord :Didactic design; digital competence; digital divides; literacy; media play; affordances; settings; tools; preschool; ICT; multimodality; social semiotics; meaningmaking.; Didaktisk design; digital kompetens; digital divides; medielek; IKT; iscensättning; affordances; tools; förskola; litteracitet; multimodalitet; socialsemiotik; meningsskapande.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to make a contribution to the field of design oriented theory, regarding young children and their way to digital competence. My research question is: How can a preschool with a certain pedagogical ICT-design give the children affordances for media play and for developing a digital competence? The European Parliament points out digital literacy as one of the Key Competences for life long learning. LÄS MER

  4. 4. Öresundsparken - ett pedagogiskt strandlaboratorium

    Master-uppsats, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Jenny Åkesson; [2011]
    Nyckelord :havsnivåhöjning; landskapsarkitektur; landskapslaboratorium; park; hållbar design;

    Sammanfattning : Havsnivåhöjningen kommer innebära en förändring av kustlandskapet. Diskussionen om anpassningen till havsnivåhöjningen har hittills fokuserat på den bebyggda kusten. Höjda havsnivåer innebär ändrade förutsättningar även för den obebyggda kusten genom förändrade strandlinjer, fler och kraftigare översvämningar och ökad erosion. LÄS MER

  5. 5. Invisible aesthetics : art as a catalyst for dialogue

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Tova Björkquist; Elisabet Jonsved; [2007]
    Nyckelord :art; space; relationships;

    Sammanfattning : Through an exchange partnership between Konstfack, University College of Arts, Crafts and Design and Wits University we had the opportunity to stay in Johannesburg from July to October 2007. We arrived in this city with a prior interest in questions relating to public space and the politics of access to these spaces. LÄS MER