Sökning: "Pedagogical investigation"

Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser innehållade orden Pedagogical investigation.

  1. 1. Utveckling av pedagogisk lekutrustning

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Chaimae Laouziri; [2024]
    Nyckelord :Produktutveckling; Design; Konstruktion; Pedagogisk; Lekutrustning; Lekplats;

    Sammanfattning : Detta arbete initieras för att möta Utform AB:s önskan om att utveckla säkra,hållbara och pedagogiska lekplatser av trä som ger barn både pedagogiska värdenoch lekglädje. Syftet är att utveckla säkra och pedagogiska lekutrustningar isamarbete med företaget. LÄS MER

  2. 2. Intentioner och förverkligande i undervisningen om derivator, en fallstudie

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Matej Buljan; [2024]
    Nyckelord :derivatives; case study; intentions and realisations.; derivata; fallstudie; intentioner och förverkligande.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning om intentioner och förverkligande för undervisningsprocessen kring en lektion om derivator på gymnasienivå. Enligt Stake (1967) delas undervisningsprocessen upp i tre delar: (1) förutsättningar för undervisningspraktiken, (2) pedagogiska och didaktiska interaktioner, (3) resultat av undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter med känslig historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Daniel Mocic; John Wretlind; [2024]
    Nyckelord :Sensitive history; Teaching history; Multicultural classrooms; Teaching; Techniques; Känslig historia; Mångkulturellt klassrum; Undervisning i känslig historia; Undervisning i historia Undervisning Lärarstil; Undervisning; Lärarstil;

    Sammanfattning : Abstract In our research, we sought to identify effective methodologies for teaching sensitive or challenginghistorical subjects within educational contexts. This endeavor was driven by our belief that a nuancedunderstanding of these pedagogical strategies is essential for enhancing future classroom interactions. LÄS MER

  4. 4. Integrering av digital teknik i förskoleutbildning : En undersökning av pedagogiska metoder och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Fozia Said; Gjyljeta Krasniqi; [2023]
    Nyckelord :Preschool; early childhood education; digital competence; pedagogical methods and strategies; Lindström s 2008 theory and model;

    Sammanfattning : The problem area that the study examines is how Lindström's (2008) theory and model can be conceptualized in the integration of digital technology and how it affects children's learning and development as well as preschool teachers' attitude to digital technology. This study is conducted both qualitative (semi-structured interviews) and quantitative (surveys) for empirical work. LÄS MER

  5. 5. ”Det finns ju inget tolkningsutrymme, det som finns är ju bara att vi bestämmer att vi inte ska göra det som står där” : En studie om lärares upplevelser av sitt tolkningsutrymme

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Tolkningsutrymme; handlingsutrymme; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to conduct an own investigation with the starting point of investigating how high school social studies teachers experience and relate to their space of interpretation. The essay also intends to investigate what, within the framework of the space of interpretation, they consider to be the most prominent content in social studies 1b. LÄS MER