Sökning: "Pedagogical leaders"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Pedagogical leaders.
1. Rektorers perspektiv som formell ledare i förskolan : Beskrivning från rektorers professionella livsvärldar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The Swedish preschool has formal leaders who are responsible for coordinating, leading and developing the preschool's activities. The formal leaders are principals. The assignment is governed by laws, regulations and varying responsibilities. LÄS MER
2. Kvinnor i ledande positioner i en mansdominerad bransch
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : This qualitative study has been focused on investigating and comparing the opportunities and obstacles for women to take on leadership positions in a male dominated industry. Despite the fact that women in leadership positions have increased over time, the fact remains that leading positions are male dominated which makes it harder for women to pursue careers on higher levels. LÄS MER
3. Game-based learning for culturally diverse students : Designing a conceptual framework for embedding cultural capital into games
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesignSammanfattning : The purpose of this thesis is to create a conceptual framework for designing culturally responsive game based learning (GBL) with diverse students by including their cultural capital. This addition of cultural capital can contribute to the students' learning capabilities. LÄS MER
4. Shared reading med barn och unga : En ny läsmetods möjligheter och utmaningar för bibliotekarieprofessionen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : The aim of this thesis is to explore librarians’ experiences of introducing and working with a new method, shared reading, as a library activity for children (age 7-16). This is achieved through an empirical study applying qualitative interviews with so-called reader leaders, focusing on their experiences of learning and implementing the method within both public and school library contexts. LÄS MER
5. Hur matematiklärare anpassar undervisningen för elever med adhd : En kvalitativ studie om matematiklärares pedagogiska innehållskunskap och arbete med anpassningar för att möta elever med adhd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Tidigare forskning visar att matematiklärares kunskaper om adhd är låg och att det finns flera utmaningar att bemöta i matematikundervisningen hos elever med diagnosen. Den aktuella studien eftersträvar att belysa hur verksamma matematiklärare bemöter elever med diagnosen adhd, vilka strategier och metoder som fungerar och vilka utmaningar som finns i klassrumsundervisningen. LÄS MER