Sökning: "Pedagogical perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 493 uppsatser innehållade orden Pedagogical perspective.

  1. 1. Distance Education in Sweden Prompted by the Covid-19 Pandemic

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emma Östmann; [2021-08-16]
    Nyckelord :Covid-19; distance education; Swedish upper secondary school;

    Sammanfattning : Aim:This master's thesis problematizes distance education in Swedish upper secondary schools from a school management, teacher, as well as a student perspective. The study aims to capture principals’, teachers’ and students’ experiences of the transition into distance education during school closures prompted by Covid-19 in 2020, and contribute to the body of research on distance education. LÄS MER

  2. 2. Användningen av simulerade lärmiljöer inom logopedutbildningar i Sverige och dess påverkan på studenters lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Daniella Nissan; Ida Persson; [2021-08-10]
    Nyckelord :Simulerade lärmiljöer; Lärande; Logopedutbildning; Pedagogiska perspektiv; Fenomenografi; Simulated learning environments; Learning; Speech-language pathology education; Pedagogical perspective; Phenomenography;

    Sammanfattning : Simulated learning environments are used in health care education internationally and have shown positive effects on learning. The lack of knowledge in Sweden motivates this study that examined the use of simulated learning environments in speech-language pathology education in Sweden, how students describe its effect on learning and if there is a difference in learning depending on the type used. LÄS MER

  3. 3. Audionomens perspektiv på par-handledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Birgitta Wallström-Berg; [2021-01-05]
    Nyckelord :Peer-learning; supervisor; clinical education; Par-handledning; handledare; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Background: The role of supervising audiology students has received an increased amount of attention since the introduction of the peer-learning model a few years back. Peer-learning is a model used during the students’ clinical practice. It has a specific structure based on two students actively working together as peers. LÄS MER

  4. 4. Relationer, samsyn och trygghet : En studie i att främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charlotte Dacke; Sara Lindberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är dilemmat att trots att skolan är så viktig då den ger värdefull kunskap och också en social tillhörighet, ökar andelen elever som hamnar i problematisk skolfrånvaro och följderna av detta kan få stora negativa konsekvenser för den enskilde individen. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vad några specialpedagoger och en kommuns samordnare för arbetet kring problematisk skolfrånvaro beskriver som centralt i arbetet med att främja närvaro och att identifiera och undanröja hinder i skolmiljön för att förebygga frånvaro. LÄS MER

  5. 5. Genusarbete i förskolanspedagogiska lärmiljö inomhus : En studie om genusarbetets betydelse för barns identitetsskapande iförskolepedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hannah Öhberg; Martina Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :Genus; genus pedagogy; genus patterns; genus system; equality; heteronormative; genus stereotypes; genus neutral; educational environment; school interior; educational material; play materials.; genus; genuspedagogik; genusmönster; genussystem; jämställdhet; heteronormativitet; könsstereotyp; könsneutral; lärmiljö; inomhusmiljö; lär material; leksaker;

    Sammanfattning : Förskolan har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnensutveckling, val och lärande. Lärmiljöns och det tillgängliga materialets betydelse förbarns identitetsskapande har vetenskapligt studerats tidigare av andra forskare ochvisar då på att den genusexponering som barn utsätts för i tidig ålder är bidragandetill barns genusrelaterade förväntningar och attityder senare i livet. LÄS MER