Sökning: "Pedagogical perspective"
Visar resultat 16 - 20 av 624 uppsatser innehållade orden Pedagogical perspective.
16. Working with Mentors in Violence Prevention: The experiences and understandings of professionals
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : The purpose of this study was to explore the experiences and analyse the understanding the professionals’, who work with youth at one of the schools where Mentors in Violence Prevention (MVP) was implemented, have of their work. Particular emphasis was made on the professionals’ own positioning in relation to the gender theoretical starting points and structural perspective of the MVP-programme. LÄS MER
17. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER
18. När elevers uttryck av berättigandehetskänslor påverkar lärares arbetsmiljö : En komparativ intervjustudie med erfarna och mindre erfarna gymnasielärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : Abstract Authors: Linnéa Bengtsson & Evelina NemethTitle: When students’ sense of entitlement affect teachers’ work environmentA comparative interview-study with experienced and less experienced upper secondary schoolteachers. Students’ values, rights, and principles are a widely researched phenomenon. LÄS MER
19. Fritidshemslärarens sociala uppdrag: mellan möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever med särskilda behov i sina sociala relationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Studien syftar till att synliggöra och förstå fritidshemslärarens roll och förutsättningar för att stötta elever i behov av särskilt stöd i sina sociala relationer. Pedagogiska strategier och metoder samt hinder och utmaningar för detta arbete har undersökts. LÄS MER
20. "Måltidssituationer är som att valla får" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers upplevelse kring måltidssituationer i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of the study is to investigate educators' experience of mealtime situations in preschool, and this was carried out with a qualitative approach through semi-structured interviews. The theoretical lenses used during this study are supported by Vygotsky's sociocultural perspective and the child perspective when analyzing the results. LÄS MER