Sökning: "Pedagogik analys diskurs"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Pedagogik analys diskurs.

  1. 1. Spela efter, för och emot noter på elgitarr : Gymnasieelevers diskursiva uppfattningar kring notläsning på elgitarr

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Hellgren; [2024]
    Nyckelord :discourse analysis; discursive psychology; electric guitar; electric guitar instruction; high school students; sheet music; sheet music instruction; diskursanalys; diskurspsykologi; elgitarr; elgitarrundervisning; gymnasieelever; notläsning; notläsningsundervisning;

    Sammanfattning : I det här självständiga arbetet framkommer det att notläsning inte alltid ses som någonting nödvändigt av elgitarrelever på gymnasiet, men det finns vissa tillfällen de värderar det högt. I det här självständiga arbetet undersöks diskursiva uppfattningar och diskursivt innehåll i gymnasieelevers utsagor kring notläsning på elgitarr. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Fransson; Elina Berger; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshemmet; fritid; styrning; tidrum; diskurs;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller omöjliga handlingar, omslutna av styrning och maktförhållanden. LÄS MER

  3. 3. Religionskunskap – kulturell eller interkulturell? : En kritisk diskursanalys av Sveriges läroplaner från Lgr 69 till Lgr 22 ur ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alma Mattsson; Filippa Ziervogl; [2022]
    Nyckelord :diskurs; kritisk diskursanalys; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; läroplan; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har analyserat läroplanerna Lgr 69, Lgr 80, Lpo 94, Lgr 11 och Lgr 22 utifrån ett interkulturellt perspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur underliggande diskurser tar sig i uttryck i kursplaner för religionskunskapsämnet i läroplanerna mellan Lgr 69 och Lgr 22 för svensk grundskola i årskurs 4-6. LÄS MER

  4. 4. Konstruktioner av förskolläraren : Förskollärarsubjektet i kvalitetsgranskningar år 2000-2018

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Alexandra Zahariadis Palmaer; [2021]
    Nyckelord :Preschool teacher; discourse analysis; policy analysis; governance; quality control; neo-liberalism; Förskollärare; diskursanalys; policyanalys; styrning; kvalitetsmätning; nyliberalism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att analysera och jämföra konstruktioner av förskollärarsubjektet i statliga kvalitetsgranskningar av den svenska förskolan under åren 2000–2018, samt att analysera diskursiva förskjutningar kring ’förskolläraren’ under samma tidsperiod. Studien tar sin teoretiska och metodologiska utgångspunkt i Carol Bacchis poststrukturalistiska policyanalys, även kallad WPR-analys. LÄS MER

  5. 5. En simulerad yrkesroll? : Baudrillard, hyperrealitet och examensordningen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna-Vira Westerlund; [2020]
    Nyckelord :Examensordningen; Hyperrealitet; Jean Baudrillard; Postmodernism; Simulering; Specialpedagogens yrkesroll; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien har undersökt huruvida den specialpedagogiska diskursen så som den presenteras i examensordningen kan sägas generera en hyperreell specialpedagogisk yrkesroll. Det empiriska materialet bestående av examensordningarna för specialpedagogutbildningen (1993-2017) har analyserats med diskursteoretisk metod för att sedan placeras i relation till Jean Baudrillards teorier om det postmoderna samhällets simulerade verklighet. LÄS MER