Sökning: "Pedagogik förr och nu"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Pedagogik förr och nu.

  1. 1. Kost i förskolan : Utifrån ett didaktiskt hållbarhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emmy Bergkvist; Karin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :kost i förskola; matsvinn; hållbar utveckling; samtal om kost;

    Sammanfattning : Inledning Studien tar upp dels vad samtal om kost har för betydelse i förskolans verksamhet samt hur förskollärare resonerar kring matsvinn. Studien fokuserar på hur kost, matsvinn och hållbar utveckling kan bli ett lärande i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Dockans möjligheter i förskolans undervisning : En kvalitativ intervjustudie om handdockan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Malin Jarflod; Anette Lind; [2018]
    Nyckelord :Handdockor; förskola; pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppmärksamma handdockan och dess möjligheter som ett pedagogiskt redskap i förskolans undervisning. Tidigt fick vi uppfattningen om att handdockor mer frekvent användes förr jämfört med nu och med detta som bakgrund valde vi därför att fördjupa oss i ämnet och undersöka det närmare. LÄS MER

  3. 3. Den äldre generationens tankar kring ridundervisning förr, nu och för framtiden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Agnes Sjöström; Linnéa Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Ridsport; pedagogik; ridlärare; tränare;

    Sammanfattning : The older generation’s opinions about riding education in the past, present and for the future This is a qualitative study based on seven informants’ thoughts about their own pedagogics, how it has changed over time, and the overall changes in Sweden’s riding education. It is also about what the informants want to bring to the future regarding their own pedagogics that could help develop riding education. LÄS MER

  4. 4. Svordomar och kränkande språkbruk bland lågstadieelever : En studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pia Hoffsten; Sofia Ruben; [2015]
    Nyckelord :Lärarperspektiv; svordomar; lågstadiet;

    Sammanfattning : Med nio år av grundskolan och nu tre år på lärarutbildningen i bagaget, har vi märkt en stor förändring bland grundskolans elever. Det språk som en gång kunde höras i de korridorer vi gick i som små, har förändrats. Ett nytt slags språk har tagit plats bland elever, ett språk som är mer tolerant mot svordomar och könsord. LÄS MER

  5. 5. Från dagis till förskola, vad gör skillnad? En studie om lärares utsagor om förskolans verksamhet över tid

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Siv Åkesson; [2009-11-12]
    Nyckelord :förskolan idag; barnets eget perspektiv; socialt samspel och delaktighet; lärande och omsorg; läroplan;

    Sammanfattning : Studien belyser förskolans utveckling över tid i ett sociokulturellt perspektiv, med fokus från 1970-talet fram tills idag (2009). Syftet med studien är att analysera och diskutera vilka betydelsefulla aspekter av förskolans verksamhet som lärarna uttrycker i sina utsagor samt identifiera om och hur lärare anger några skillnader i verksamheten, i daghemmet förr och i förskolan nu. LÄS MER