Sökning: "Pedagogik självförtroende självbild självkänsla"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Pedagogik självförtroende självbild självkänsla.

  1. 1. Förlorad i särskolan? : En kvalitativ studie om hur självupplevd felaktig mottagande i särskolan påverkar identitet och framtidsutsikter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Magdalena Rääf; Malin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Framtidsutsikter; identitetsskapande; intellektuell funktionsnedsättning; livsberättelser; stigmatisering; särskola; tillhörighet;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte konsekvenser av felaktigt mottagande i särskolan för individuell identitetsutveckling och framtidsutsikter i kombination av eventuell stigmatisering. Studien använde en kvalitativ intervjumetod och byggde på djupgående intervjuer med personer som har personliga erfarenheter av felaktigt mottagande i särskolan. LÄS MER

  2. 2. Matematik, en genusfråga? : Hur pedagogers förhållningssätt till genus i matematikundervisning påverkar eleven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Wahlroth; Madeleine Linder; [2019]
    Nyckelord :Genus; matematikundervisning; grundskolan; motivation; självbild;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie var syftet att skapa en förståelse för hur pedagoger i grundskolans tidiga år förhåller sig till genusskillnader inom matematikundervisningen. Således var syftet att undersöka hur pedagogers förhållningssätt påverkar eleverna. LÄS MER

  3. 3. "... som att springa i en uppförsbacke utan att komma någonstans". Sex unga människors tillbakablick på hur skoltiden påverkat deras liv som dyslektiker

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Zeidlitz; Ewa Ögren; [2013-01-14]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; självkänsla; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att få ta del av sex unga dyslektikers livsberättelser om hur skoltiden har påverkat dem. Frågeställningar • Vilka erfarenheter från skoltiden påverkar självbild och självförtroende hos personer med läs- och skrivsvårigheter? • Vilka konsekvenser har erfarenheterna från skolan fått för dem när det gäller självförtroende och självkänsla? • Vilka likheter respektive skillnader finns det i de sex unga människornas upplevelser av sina svårigheter? • Vilka faktorer finns som påverkar valet att publicera sig eller inte på sociala medier? Forskningsansats och metod Fenomenologiska livsvärldsberättelser har i studien tolkats utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Förskolepersonalens tal om barns modersmåls-, andraspråks- och identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sara Engström; Janet Bauch; [2011]
    Nyckelord :modersmål; svenska som andraspråk; andraspråk; språkutveckling; identitet; identitetsutveckling; förskola; flerspråkiga barn;

    Sammanfattning : I läroplanen betonas vikten av att förskolan ska sträva efter att barn med annat modersmål ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera på både modersmålet och det svenska språket, de ska utveckla en känsla för andra kulturer och känna delaktighet i den egna samt ska de utveckla sin kulturella identitet och uppleva en trygghet i den (Utbildningsdepartementet, 2010). Vårt syfte med denna studie var att undersöka förskolepersonalens tal och perspektiv angående barns modersmåls-, andraspråks- och identitetsutveckling. LÄS MER

  5. 5. "En del tror att det är fejk". Några gymnasieelevers erfarenheter av att gå i skolan med dyslexi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Björn Kärrström; Jeanina Kärrström; [2010-04-08]
    Nyckelord :dyslexi; socio- emotionella faktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt övergripande syfte med studien är att studera sambandet mellan dyslexi och socio- emotionella faktorer. För att uppnå syftet har vi valt att fokusera på nedanstående områden: • självbild/självförtroende/självkänsla • hur skolarbetet fungerar • egen arbetsinsats och resultat • hur lärare och skolkamrater bemöter eleverna • vilken förståelse eleverna upplever att lärare och skolkamrater har • framtidstankar Metod: Undersökningen är en kvalitativ intervjustudie på två gymnasieskolor i Västsverige. LÄS MER