Sökning: "Pedagogik skola anmälningsplikt"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Pedagogik skola anmälningsplikt.

  1. 1. Samverkan mellan skolan och socialtjänsten : En studie om pedagogen och skolans rutiner kring orosanmälan samt samverkan med socialmyndigheten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Erika Bäckström; Ida Sandberg; [2019]
    Nyckelord :cooperation; notification of concern; routines; school; social services; survey.; enkätstudie; orosanmälan; rutiner; samverkan; skola; socialtjänst;

    Sammanfattning : I förskoleklassens, grundskolan och fritidshemmets gemensamma läroplan benämns inte den anmälningsplikt som råder (Skolverket, 2018). Detta trots att det specificeras i kap. 14 i Socialtjänstlagen (2001:453) att yrkespersoner inom skolverksamhet är skyldiga att anmäla vid misstanke att ett barn far illa. LÄS MER

  2. 2. Anmälningsplikten i förskolan, : En intervjustudie om kunskaperna hos dem som är skyldig att anmäla sin oro för barn.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Dahlöf; Liiz Pettersson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete i pedagogik, 15 hp. Förskollärarprogrammet. Titel:                                   Anmälningsplikten i förskolan.                                             En intervjustudie om kunskaperna hos dem som är skyldig att anmäla sin oro för barn. LÄS MER

  3. 3. Att se eller inte se elever som far illa i hemmet, det är frågan. : En studie om skolans skyldigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Helena Starefeldt; Marie Wiklund; [2005]
    Nyckelord :Education; Pedagogik; Fysisk misshandel; Psykisk misshandel; Sexuella övergrepp; Försummelse; Barn som far illa; Anmälningsplikt; Skola; Socialtjänst; Samverkan;

    Sammanfattning : Tanken med denna uppsats var att vara till hjälp för att synliggöra och skapa diskussion bland skolans pedagoger om hur man kan upptäcka att elever far illa i hemmet och hur anmälningsplikten hanteras i dess verksamhet. Vi önskade att denna uppsats skulle kunna leda till ett bättre samarbete mellan socialtjänsten och skolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Från misstanke till anmälan om brott mot barn : ett etiskt problem för pedagoger

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Jenny Lindgren-Göransson; Johanna Nilsson; [2004]
    Nyckelord :Education; Barn som far illa; förskola skola; anmälningsplikt; samverkan; socialtjänst; barnmisshandel; sexuella övergrepp; försummelse; Maltreated children; preschool school; duty to report; collaboration; social services; child abuse; sexual abuse; neglect; Pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatsen synliggör processen från misstanke till anmälan och det etiska problemet att anmäla eller inte. Det övergripande syftet i uppsatsen är att synliggöra hur en del verksamma pedagoger hanterar och bör hantera barn som far illa utifrån olika yrkeskategoriers perspektiv. LÄS MER