Sökning: "Pedagogik som disciplin"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Pedagogik som disciplin.
1. Är utomhuspedagogik verkligen så bra som det låter?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Undersökningen bygger på tidigare forskning som talar för att utomhuspedagogik inom ämnet matematik anses ha positiv inverkan för elevernas kunskapsutveckling. Det som däremot avslöjas i den tidiga forskningen är hur kvaliteten brister när det kommer till utomhusundervisning. LÄS MER
2. Högskolestudenters lärande vid distansstudier : En kvalitativ studie ur ett studentperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Distansutbildning har funnits i Sverige sedan 1800-talet. Tidigare forskning visar att det både finns positiva och negativa aspekter vid distansstudier, exempelvis kring flexibilitet och kommunikation. Denna studie undersöker studenters upplevda möjligheter och utmaningar med distansstudier. LÄS MER
3. Utomhuspedagogik inom matematik på grundskolan : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Utomhuspedagogik är en arbetsmetod som har blivit alltmer aktuell i dagens undervisning. Matematikuppgifter som elever får ta del av vid utomhusundervisning ger en vardagsrelaterad kontext. Elever får lära-genom-att-göra, de får teori i klassrummet som de sedan kan arbeta praktiskt med utanför klassrummet. LÄS MER
4. Naturen som arena för lärande och rekreation : En systematisk litteraturstudie om potentialen i friluftslivets undervisningspraktik
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Friluftslivet har starka och långtgående traditioner, men trots detta är området åsidosatt både som disciplin och akademiskt fält. Beskrivningarna i kursplanen är undermåliga och många lärare finner det svårt att undervisa i området. LÄS MER
5. Disciplin för nytta och onytta : en studie om disciplin i ett musikklassrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Disciplin i skolan är idag ett högaktuellt debattämne i Sverige och det engagerar folk i allmänhet och politiker i synnerhet. Debatten växlar mellan hur aktörers syn på disciplin ser ut, där några menar att det handlar om att använda striktare arbetsmetoder, medan andra menar att det handlar om att ge eleverna större inflytande över det egna lärandet. LÄS MER