Sökning: "Pedagogisk inkludering."

Visar resultat 21 - 25 av 140 uppsatser innehållade orden Pedagogisk inkludering..

  1. 21. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Bellskog; Susanna Mikaelsson; [2022]
    Nyckelord :Integrerad elev; grundsärskola; inkludering; delaktighet; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER

  2. 22. En översikt av inkludering i modersmålsundervisning, med fyra modersmålslärare i arabiska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmad sreis; [2022]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; inkludering; pedagogisk planering; särskilt stöd;

    Sammanfattning : An expected knowledge contribution is to make visible the work of some mother tongue teachers with teaching primary school pupils in difficulties and to draw attention to the phenomenon including mother tongue teaching. The theories used in the study for analysis of empirical data and discussion are sociocultural theory, differentiated teaching and inclusive perspectives. LÄS MER

  3. 23. Tvålärarsystemets utmaningar : Är lärare rustade för de arbetsmodeller skolan kräver?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Granquist; Karin Hedin; [2022]
    Nyckelord :inkludering; specialpedagog; två lärare i klassrummet; ökad måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Två lärare arbetar ofta tillsammans i klassrummet i skolor där kunskapsresultaten generellt behöver lyftas. Modellen används också för att öka inkluderingen av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 24. ”Dom får lära sig att ge och att ta” : En kvalitativ studie om hur fyra fritidslärare resonerar kring arbetet med sociala relationer i fritidshem.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maida Preljevic; [2022]
    Nyckelord :Sociala relationer; exkludering; inkludering; relationer; fritidshem; fritidslärare; goda relationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärare resonerar kring hur de arbetar för att främja och skapa förutsättningar för goda relationer. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra fritidslärare1 och deras utsagor kring hur arbetet med sociala relationer på fritidshemmet sker. LÄS MER

  5. 25. Etnisk mångfald på arbetsplats : En kvalitativ intervjustudie om kvinnliga medarbetares upplevelse av mångfald och inkludering på arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lin Sokkar; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; Etnisk mångfald; Inkludering; Mångfaldsarbete.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om etnisk mångfald på arbetsplatsen. Sverige är ett land som berikas av stor mångfald, som bland annat påverkar arbetsplatsen. Flera personer med olika bakgrund jobbar idag i det svenska arbetsmarknaden, som ställer krav på samarbete med sina kollegor och medverka med dagliga arbetsuppgifter. LÄS MER