Sökning: "Pedagogisk institution"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Pedagogisk institution.

  1. 1. Catching waves for sustainability? Investigating action oriented ESD for young surfers

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Daja Malin Salge; [2023-10-12]
    Nyckelord :Surfing; Action Competence in Sustainability Education; Pro-Environmental Action; Participatory Action Research;

    Sammanfattning : Aim: As the surf lifestyle and industry are touching environmental, social and economic sustainability issues, this research aims to investigate action oriented ESD in an institution that is offering surfing activities, to explore and improve educational pathways that contribute to the promotion of sustainable action among surfers. Theory: For reaching this aim, theoretical approaches regarding pro-environmental actions are considered, and thus the corresponding educational framework of Action Competence is embedded as a central theoretical component, to plan, implement and evaluate an ESD program. LÄS MER

  2. 2. LEDNING, ORGANISERING OCH ÖVERLAPPNING En intervjustudie om att verka och påverkas som pedagogisk ledare i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ing-Marie Samuelsson; [2020-04-02]
    Nyckelord :pedagogiskt ledarskap; self-efficacy; collective efficacy; distribuerat ledarskap; samproducerat ledarskap; arbetsorganisation; utvecklingsorganisation; stödorganisation;

    Sammanfattning : Syftet är att beskriva och analysera rektors pedagogiska ledarskap utifrån de arbetsvillkor som styr den dagliga praktiken. Syftet är även att undersöka rektors möjligheter att påverka arbets- respektive utvecklingsorganisationen och att analysera relationen mellan arbetet på den egna förskolan och huvudmannanivåns styrning och stöd. LÄS MER

  3. 3. Normer på väggarna - En kvalitativ studie av bilder på förskolans hallväggar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lerzan Dagli; [2019]
    Nyckelord :förskola hallvägg; Institution; konstruktionistiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Förskolans hall är en plats där barn, vårdnadshavare och förskolepersonal träder in, passerar, lämnar och använder på olika sätt. Därmed sker möten i hallen mellan hem och förskola, mellan vårdnadshavare och personal och mellan vuxna och barn. LÄS MER

  4. 4. School + Museum : An investigation into two pedagogic institutions and their architecture

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Mikaela Stenfalk; [2018]
    Nyckelord :Pedagogisk institution;

    Sammanfattning : This project is an investigation into two pedagogic institutions - a school (for adults) and a museum (for temporary exhibitions) - and how they can interact, complement, and merge together in their common aim to educate society.  In the book Beyond Learning: Democratic Education for a Human Future, Gert J. J. LÄS MER

  5. 5. Progressiv Fritid : Meningsfull fritid ur ett post-progressivt jämlikhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jonathan Madeland; Olle Mattsson; [2017]
    Nyckelord :Klasskillnader; Meningsfull fritid; Social reproduktion; Likvärdiga möjligheter; Fritidshem;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi fritidspedagogers förhållningssätt till meningsfull fritid för barn, hur dessa förhållningssätt står emot föräldrar inom medel- och arbetarklassen, och om fritidspedagoger använder verksamheten för att skapa likvärdiga möjligheter för barn att generera utbildningsfrämjande resurser. Barn rustas olika inför framtiden beroende på vilket hem och vilka uppväxtvillkor de föds in i vilket föreslår en inbyggd orättvisa i vårt samhälle. LÄS MER