Sökning: "Pedagogisk kompetens och social kompetens"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Pedagogisk kompetens och social kompetens.
1. Alla har rätt till rörelse : En intervjustudie om lagidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Alla ska ha rätt rörelse och att få vara delaktig i en lagidrott. Inom lagidrotten lär sig individer att ta ansvar, samarbeta och flera andra sociala färdigheter som sedan kan komma till nytta i det vardagliga livet. Idrotten har alltid betytt mycket och den glädjen som lagidrott ger ska delas med andra. LÄS MER
2. Interkulturell pedagogisk kompetens i religionskunskapsundervisningen : Vad vet vi egentligen om interkulturell pedagogisk kompetens i religionskunskapsundervisning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med den här allmänna litteraturstudien var att undersöka hur interkulturell pedagogisk kompetens beskrivs och synliggörs i religionsdidaktiska studier eller religionkunskapsrelaterad forskning. Studien sökte svar på hur de interkulturella pedagogiska dimensionerna kommunikativ kompetens, social kompetens och medborgerlig kompetens beskrivs och synliggörs i tidigare forskning. LÄS MER
3. Medskapande design och reellt medborgarinflytande inom svensk landskapsarkitektur
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Medskapande design är ett sätt att verka för mer inkluderande planeringsprocesser i urban miljö, där medborgare ges möjlighet att påverka samhällsutvecklingen och bidra till socialt hållbara städer. Målet är att öka medborgarinflytandet i samhällsplaneringen, men många planerare och arkitekter saknar riktlinjer för hur medborgare ska involveras, eftersom det inte råder konsensus om hur medskapande designprocesser ska gå till. LÄS MER
4. Powerful knowledge i etikundervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken powerful knowledge som åtta intervjuade lärare på mellanstadiet framhåller som avgörande för att eleverna ska utveckla en etisk kompetens. Studien ingår i det pågående forskningsprojektet EthiCoII, som avser svara på hur en framgångsrik etikundervisning i skolan kan se ut. LÄS MER
5. BoI-utbildningars pedagogiska innehåll och högskolebibliotekschefers beskrivningar av pedagogisk kompetens
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Discussions about an assumed discrepancy between the content being taught in Library and Information Science (LIS) education and the needs of the labour market has been noted both on an international and a national level. Previous studies have highlighted a lack of pedagogical content in LIS programmes which, as a result, seemingly inadequately prepares students for the many pedagogical aspects of library work. LÄS MER