Sökning: "Pedagogisk kvalitet"
Visar resultat 16 - 20 av 99 uppsatser innehållade orden Pedagogisk kvalitet.
16. Ledarskapets betydelse för arbetet med pedagogisk dokumentation : En diskurspsykologisk studie av rektorers resonemang om pedagogisk dokumentation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Pedagoger möter utmaningar i arbetet med dokumentation och det är rektorn som bedriver förskolan och ansvarar för att höja utbildningens kvalitet. Studiens syfte är därmed att ta reda på vilka diskurser som kommer till uttryck i rektorers resonemang om dokumentationsarbetet på förskolan samt belysa de uttalanden som rektorerna ger uttryck för om stödet till pedagogers arbete med pedagogisk dokumentation. LÄS MER
17. Pedagogisk kartläggning av introduktionsutbildning för nyanställda operatörer : Analys av kunskapsnivå inom kemi i produktutbildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Företag med en omfattande produktionshastighet ställer krav på en viss kvalitet på sin produkt, särskilt inom läkemedelsindustrin. Misstag kan leda till att en hel sats går till spillo och sannolikheten för misstag påverkas av de anställdas kompetens. LÄS MER
18. Inskolning : En kvalitativ studie om förskollärarnas erfarenheter och deras upplevelser kring barnens förstatid i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I förskolans läroplan står det att ”Förskolan ska erbjuda barnen en trygg omsorg och har enviktig roll för att bidra till att grundlägga barnens trygghet och självkänsla” (Skolverket, 2018,s. 10). LÄS MER
19. ”Undervisning blir ett lärande i mötet med människan” : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av undervisningsuppdraget i förskolan
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att skapa en större förståelse för hur undervisningsbegreppet färdas från teoretiska styrdokument till pedagogisk utbildning inom den förskoledidaktiska kontexten. Då studien ämnar synliggöra förskollärares erfarenheter intas en fenomenologisk hermeneutisk ansats där kvalitativa semistrukturerade intervjuer utgör empirin. LÄS MER
20. Röd tråd genom elevens hela skoldag : Anpassningar och stödinsatser i fritidshemmet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Statens offentliga utredning Stärkt kvalitet och likvärdighet i fritidshem och pedagogisk omsorg (SOU 2020:34) har tagit fram ett förslag på en förändring i skollagen för att säkerställa elevers rätt till extra anpassningar och särskilt stöd på fritids. Utifrån detta ville vi ta reda på hur pedagoger i fritidshem upplever att arbetet kring elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd på fritids organiseras både i den egna verksamheten och i samverkan med övriga. LÄS MER