Sökning: "Pedagogisk kvalitet"

Visar resultat 21 - 25 av 99 uppsatser innehållade orden Pedagogisk kvalitet.

  1. 21. "Om du klipper bort våra ansikten syns ju inte våra skratt!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2021]
    Nyckelord :Praktisk kunskap; förskola; pedagogisk dokumentation; Skolplattformen; digitala verktyg; barns inflytande; meningsskapande; New Public Management; kvalitet i förskolan;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen och hur mötet med ett sådant system kan bidra till att omforma mötet mellan förskollärare och barn. Utgångspunkten är en gestaltad situation från när förskolebarn riktade kritik mot fotodokumentation från en aktivitet de deltog i, som skapats i enlighet med Skolplattformens regelverk. LÄS MER

  2. 22. Vi lär oss ihop – En intervjustudie om hur lärare resonerar kring kamratbedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kajsa-Lena Hallén; [2020-05-29]
    Nyckelord :Kamratbedömning; Bedömning för lärande; Formativ bedömning; Lärprocess;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse kring hur och varför lärare för årskurs 4-6 använder sig av kamratbedömning i sin undervisning och hur de gör för att få det att fungera. För att få reda på detta har följande frågeställningar ställts: Hur resonerar och reflekterar lärare för årskurs 4-6 kring kamratbedömning? Varför använder de sig av kamratbedömning i sin undervisning och vilka förutsättningar anser de vara de bidragande för att få kamratbedömningen att fungera? För att få svar på dessa frågor har en kvalitativ intervjustudie gjorts. LÄS MER

  3. 23. Matematikundervisning i förskolan : en litteraturstudie om pedagogens roll och matematiska aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jane Andersson; Mikaela Hallenborg; [2020]
    Nyckelord :matematik; matematikundervisning; förskola; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Inledning Björklund och Palmér (2018, s. 210) lyfter att en undervisningsmiljö med en hög pedagogisk kvalitet skapas om pedagogen aktivt deltar och i samspel med barnen planerar för en matematisk verksamhet där barnens intresse och erfarenheter tas tillvara på. LÄS MER

  4. 24. Bygglek - En cirkulär förskola

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Jenny Lähdet; Kajsa Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Cirkulär ekonomi; Design för dekonstruktion; design för remontering; arkitektur; paviljongförskolor; modulär; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Idag konsumerar byggbranschen 40% av världens resurser och ansvarar för 30% av allt avfall. Att bygga resurssnålt innebär att vi strävar att bevara material i bruk när behovet av byggnaden upphör, att vi använder material från förnybara källor och uppmuntrar till återbruk. LÄS MER

  5. 25. Babblarna i förskolan : En lustfylld möjlighet till språklig utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hansson; Erika Österlund; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; babblarna; undervisning; förskola;

    Sammanfattning : Babblarna är ett material framtaget för de yngre barnens språkutveckling. Barns intresse för Babblarna grundar sig i den utbredning som spridit sig i samhället. I förskolan får barnen ta del av materialet Babblarna som är skapat och utformat för att främja barns språkutveckling. LÄS MER